Sinds 2 november is de markt weer een nieuwe TV-dienst rijker. KPN bracht Play naar de markt en zet de concurrentie in op o.a. Netflix en reguliere kabelaars. Vanmiddag lichtte Kjeld Beijer van KPN de propositie toe in Mediapark Update. Dat is een initiatief van Immovator en elke donderdag live te volgen vanuit Switch op het Mediapark of als livestream. Terug naar Play. Het lineaire TV-deel van de Play bevat de 19 populairste televisiekanalen, waaronder de NPO, de commerciële zenders en de 3 tv-kanalen van HBO. Terugkijken van programma’s kan tot 7 dagen na de uitzending en opnemen is eveneens mogelijk. Tot slot is er ook een on demand service. HBO, Comedy Central, MTV, Discovery ID, TLC, Nickelodeon en Xite hebben allemaal hun eigen on demand-kanaal in de Play-app. En dat allemaal voor € 15,- per maand. Eerste maand is gratis, en als introductie-aanbod betaal je het eerste jaar € 12 per maand.
Dit lijkt natuurlijk een advertorial, maar dat is het niet. Want er zitten her en der ook wat haken en ogen aan. De dienst wordt niet in HD uitgezonden. Dat heeft met de techniek en rechten te maken. Voor een klein scherm zoals smartphone of tablet maat dat niet zoveel uit. Wil je via Chromecast of Apple TV naar je grote scherm, dan zal de kwaliteit waarschijnlijk anders zijn dan je gewend bent.
De doelgroep van Play zijn de Millennials, maar dat vindt Beijer een wat ongemakkelijke benaming. Hij praat liever over de Cord Never-generatie of Cord Cutters, oftewel de jongeren die nog nooit een kabel van dichtbij hebben gezien. De vraag is dan wel meteen of zij € 12 of straks € 15 euro per maand gaan betalen voor een OTT-dienst. Het is bekend dat deze jongeren inmiddels langer online video (o.a. Youtube) kijken dan televisie en om de dienst ook buitenshuis te kunnen gebruiken moet er in de telefoon ook nog eens een stevige databundel zitten.
Play concurreert binnen deze doelgroep met andere OTT-apps als YouTube (gratis) en Netflix (€ 8 euro per maand). Play is ook maar gewoon een app, volgens Beijer en dat maakt het meteen minder premium. De fee van € 15 is mijns inziens een obstakel. Zeker in de doelgroep die KPN voor ogen heeft. Zie ook dit artikel.
Een mooie propositie van Play is de aanwezigheid van HBO. Maar als ik HBO alleen bestel betaal ik € 15,50 en Play kost € 15,-. Dat is op z’n minst vreemd. Je krijgt met Play nu meer voor minder. Vanuit Play is dat natuurijk heel mooi geregeld, maar het kannibaliseert enorm op het aanbod van HBO zelf. Een terechte vraag vanuit de zaal: wat gebeurt er met de propositie van Play als HBO het niet meer kan bolwerken?
Lastige case lijkt me en ik ben benieuwd hoe de uitrol verder zal verlopen. Er is bewust gekozen voor een low-key aanpak. Aantallen werden niet genoemd, maar er moet uiteindelijk een substantiële base worden opgebouwd, want de ambities reiken verder dan alleen het doorgeven van content. KPN wil zelf ook content gaan produceren en ‘uitzenden’ via Play. En daar is geld voor nodig . . .