In opdracht van Tijdschrift voor Marketing en WebAds heeft Trendbox dit jaar de Grote Marketing Enquête uitgevoerd. De resultaten zijn te zien in deze PDF en geven aan dat online adverteren een hot issue is op dit moment. Trendbox interviewde zo’n 250 marketeers en concludeerde dat de integratie van internet/e-commerce en offline/online media op dit moment de grootste uitdaging is in het marketingvak. 64% van de respondenten was het eens met die stelling. Op de tweede plaats met 19% (!) staat ‘het vinden van juiste tools voor doelgroepen en doelgroepen blijven bereiken’.
Enkele uitkomsten:
Het onderzoek geeft aan dat er dit jaar al een grote verschuiving van de mediabudgetten plaat heeft gevonden richting online. In maar liefst 69% van de gevallen is er in het lopende boekjaar al sprake geweest van een verschuiving richting internet; bij 20% was er een forse, bij 49% een beperkte verschuiving waarneembaar. In 2004 en 2005 lag de omvang van de budgetverschuiving op een lager niveau, iets onder de 60%.
De vormen van online adverteren die met name worden ingezet, zijn primair banners/buttons (80%) en search, bijvoorbeeld via Google of AdWords (64%). Vooralsnog of al weer beduidend minder populair zijn skyscrapers (28%), online commercials (21%), pop-ups (19%) en layers/screen ads (13%).
In ruim acht op de tien gevallen is het de organisatie zelf, die stelt sturend en strategiebepalend te zijn bij on-line adverteren. Slechts 3% schakelt hiertoe een bureau in, dat gespecialiseerd is in on-line adverteren. In enkele gevallen wordt hiervoor een full service reclame- of mediabureau ingeschakeld, maar vaker is dat anno 2006 toch al een mediabureau.
De meeste internet marketingactiviteiten concentreren zich nog steeds op de corporate website of meer actiematige sites. Tweederde van de bedrijven doen daarnaast aan e-mail marketing, terwijl zoekmachines evenzeer een populaire marketingtool zijn. Ook de aanvankelijke scepsis ten aanzien van on-line adverteren lijkt minder en minder te worden. Belangrijkste conclusie is dat elk van de toepassingen in het afgelopen jaar aan populariteit heeft gewonnen.
Belangrijk is dat marketeers on line adverteren over het algemeen zien als een zeer veelzijdig fenomeen, dat geschikt is om diverse doelstellingen te realiseren. Dat varieert van het genereren van traffic naar een website (maar dat is logisch) via het creëren van merk- of naamsbekendheid tot het introduceren van een nieuw product of nieuwe dienst en het laden van een merk. Aanzienlijke scepsis is er alleen als het gaat om de inzet van online advertising als primair reclamemedium voor B-to-B of B-to-C doeleinden. De gepercipieerde veelzijdigheid van het medium is ongetwijfeld mede debet aan de eerder uitgesproken verwachting, dat de internetmarketing budgetten ook in het komende boekjaar weer in omvang zullen toenemen.
De populariteit van internet komt ook terug in de bekendheid van de diverse mediaonderzoeken. STIR staat na het Kijkonderzoek op een tweede plaats als het gaat om bekendheid. Daarnaast geeft ook een groot gedeelte aan te werken met de STIR-data. Het onderzoeksrapport zegt hierover: “Slechts enkele onderzoeken zijn dus bij een kwart tot een derde van de steekproef
redelijk tot goed bekend, te weten SKO, STIR, het DM onderzoek, het Jongeren Onderzoek, de BBC Media en Reclame Bank en het CLO. Het feit dat het nog zo prille STIR relatief al zo hoog scoort, zegt veel over de interesse die marketeers in het bereik van dit nieuwe medium hebben.”
Bekijk hier het volledige rapport.
‘k Zag gisteren op Molblog ook een overzicht voorbij komen van de blogs en sites die bezocht worden door de marketeers. De gegevens komen uit hetzelfde onderzoek. Mediaonderzoek.nl doet aardig mee lijkt me zo.