In de meest recente forecast van ZenithOptimedia is te lezen dat de online advertentiebestedingen in 2006 groter zullen zijn dan die van outdoor. De online bestedingen komen volgens het mediabureau vooral van de telco’s en financiële dienstverleners. Verder concludeert ZenithOptimedia dat het bestedingsaandeel van de dagbladen in stand gehouden wordt door retailers en dat het vertrouwen in televisiereclame onverminderd groot is, ondanks de huidge digitale ontwikkelingen. Ten aanzien van het WK Voetbal is in veel landen extra uitgegeven aan advertenties en commercials, behalve in het gastland zelf en de UK.
De mondiale mediabestedingen zullen in 2006 met 6,1% groeien. Dit is een lichte positieve bijstelling ten opzichte van een aantal maanden geleden. Dit komt vooral door de economische groei in de US en het herstel in de EU-landen. Voor 2007 en 2008 voorziet ZenithOptimedia een groei van 5,3% en 5,6%. De groei komt vooral uit de opkomende economieën zoals Azië, Afrika en het Midden Oosten. Europa en Amerika blijven wat dat betreft achter bij het gemiddelde.
Internet is op dit moment het snelst groeiende medium. Zenith wijdt dit aan snelle innovaties en de manier waarop online advertising gemeten kan worden. Tussen 2005 en 2008 zal een groei te zien zijn van 78%, waarbij internet in 2006 de bestedingen aan outdoor voorbij zal gaan. Zie ook onderstaande tabel:
Het aandeel van internetreclame zal in 2008 zo’n 7% bedragen. In 2005 is dit aandeel nog krap 5%.