Enige tijd geleden postte ik een bericht over het zogeheten bereiksplafond van Twitter en TV. Dat was op basis van de wekelijkse cijfers die SPOT en GfK publiceren over het gebruik van Twitter tijdens TV-kijken. Het viel me op dat het aantal bereikte mensen maar niet boven de 200.000 uitkomt, terwijl het aantal twitteraars, tweets en impressies veel flink fluctueert. Het bericht was toen op basis van 9 weken, waarvan 5 Zomergasten. Ik heb de database inmiddels uitgebreid naar 19 weken, maar het beeld blijft min of meer hetzelfde. Slechts twee keer kwam het bereik net iets boven die 200.000 uit. Dat was tijdens de Algemene Beschouwingen en bij de uitreiking van de Televizierring.
Zoals gezegd heb ik de gegevens van de afgelopen 19 weken (wk 26-44) genomen en daarvan steeds het programma met het hoogste twitterbereik. Van dat programma is ook bekend hoeveel twitteraars, tweets en impressies er zijn geweest. Het gemiddelde en de minimale en maximale waarden staan in de tabel hieronder:
Gemiddeld telt het programma met het hoogste twitterbereik ruim 3.000 twitteraars, 24.000 tweets en 2,2 miljoen impressies. Het bereik komt dan uit op 142.000 personen. De uitreiking van de Televizierring haalde in week 42 het hoogste twitterbereik met in totaal 218.000 bereikte personen. Daarvoor waren 4 miljoen impressies nodig die afkomstig waren van 11.000 tweets en 5.400 twitteraars. Gemiddeld dus zo’n twee tweets per twitteraar.
Dat laatste is erg laag. Het gemiddelde staat op 8 (24.000/3.000, zie tabel). Absolute uitschieters zijn hier de twee MTV Award uitzendingen van week 36 en 43. Zij telden maar liefst 24 en 27 tweets per twitteraar, wat duidt op een zeer actief kijkpubliek als het om tweets gaat. Dat is overigens al langer bekend. Zie dit bericht uit 2009. MTV heeft echter Instagram en Twitter ingezet als stemkastje bij de awards en dat is de verklaring voor grote aantal tweets per twitteraar.
De verklaring voor de hoge cijfers bij de Televizierring laat zich meer raden. Wellicht heeft deze actie van GeenStijl z’n nodige effect gehad.
Het meest efficient in dit kader was uitzending van North Sea Jazz in week 28. Slechts 518 twitteraars en 787 tweets realiseerden 283.000 impressies en ruim 140.000 bereikte personen.
Voor een vergroot bereik zou Twitter eens moeten kijken naar de mogelijkheid om in plaats van betaald stemmen via 090x en/of SMS (betaald) stemmen via Twitter te introduceren: http://www.twyyso.nl.
Toch niet aan het spammen hè Vincent 😉
Ik ben bloedserieus.