Adformatie opende vandaag de nieuwsbrief met een eigen onderzoek naar adblockers. Volgens dit onderzoek, dat werd uitgevoerd door Smartagent Marketresponse onder 815 respondenten, wil de helft van de Nederlanders aan de adblocker. Dat wil niet zeggen dat ‘we’ een hekel aan reclame hebben. Integendeel, 64% zegt zelfs positief tegenover reclame te staan. Vooral de folder is populair. Maar banners zijn we liever kwijt dan rijk. De ergernis lijkt groot volgens dit onderzoek. Zelfs van de respondenten die aangeven positief te staan tegenover reclame in het algemeen, verklaart 55% online advertenties ‘uiterst irritant’ te vinden. Bijna driekwart van de onderzochte populatie staat positief tegenover een adblocker en 26% heeft inmiddels al zo’n ding geïnstalleerd op één of meer devices. Vooral de laptop en de PC zijn populair als het gaat om adblockers. Van de groep die nog geen adblocker geïnstalleerd heeft overweegt de helft dat alsnog te doen.
Er blijken twee belangrijke argumenten te zijn om geen blocker te installeren. De eerste is technische onkunde. Niet weten hoe te installeren. De tweede wordt gedreven door angst om op termijn te moeten betalen voor content, als blijkt dat er geen ads meer zijn. Toch maakt men zich over het algemeen weinig zorgen over het businessmodel van de mediapartijen. Adfo: “De helft van de respondenten is zich bewust dat ondernemers mogelijk omvallen zonder inkomsten uit advertenties. Eén op de vijf trekt zich dit aan, terwijl 30% daar niet mee kan zitten. Opvallend is dat, hoewel een deel van het publiek beseft dat content wellicht betaald gaat worden als advertenties verdwijnen, slechts 10% hiertoe bereid is.”
De populariteit van adblockers is ook bij IAB doorgedrongen. De Amerikaanse tak schiet uitgevers te hulp met een adblock-tool. Die tool identificeert blockers en toont een boodschap aan de gebruikers. Sommige uitgevers vragen die gebruikers om de blocker uit te zetten, andere uitgevers tonen helemaal geen content meer aan devices die een blocker draaien. Tja, is ook een oplossing. Daar zal ook wel weer een tool voor komen.
Volgens Emerce vandaag liet IAB eerder doorschemeren dat ook naar juridische middelen wordt gekeken, echter zonder succes tot nu toe. Axel Springer verloor gisteren een rechtszaak tegen Adblock Plus. Volgens Springer (o.a. Bild) is de software van Adblock Plus in strijd met competitie- en copyrightwetgeving. Die klachten werden echter door de rechtbank in Hamburg verworpen. Springer gaat in beroep tegen deze uitspraak.