TV-kijken verandert, dat is geen nieuws. Netflix, tablets, uitgesteld kijken, IP-TV. Een groot aantal nieuwerwetse zaken zorgen ervoor dat we niet meer op zaterdagavond met natte haartjes zitten te wachten totdat de televisie ‘begint’. Er is een grote herdefinitie gaande van wat we nu nog televisiekijken noemen. BrandDeli bracht in dat kader vorige week het onderzoek naar buiten dat VIACOM eerder dit jaar liet uitvoeren onder 10.500 respondenten. Het onderzoek kreeg de naam TV RE[DEFINED] mee. Het toont ondermeer aan dat TV nog steeds een centrale rol speelt als het gaat om de consumptie van longform content. Door het grote aanbod van kwalitatieve content is de betrokkenheid van de kijker de afgelopen jaren juist fors toegenomen, zo blijkt uit het onderzoek. Maar liefst 63% van de ondervraagden geeft aan het aanbod op TV beter dan ooit te vinden. Reden voor 53% van de respondenten om meer over TV te praten dan een aantal jaren geleden.
Branddeli legt in de presentatie van de cijfers de nadruk op de millenials, oftewel de Generatie Y. Logisch, het bureau vertegenwoordigt een groot aantal zenders die zich richten op de groep die geboren is tussen 1980 en 2000. Millennials waarderen het zeer dat ze kunnen kiezen waar, wanneer en hoe (via welke device) ze content kunnen kijken. Vooral de flexibiliteit in het kiezen wanneer men kan kijken, blijkt voor 64% van de ondervraagden het belangrijkst, meer nog dan de mogelijkheid te kijken waar of via welk device ze willen.
Ondanks het veranderende kijkgedrag heeft traditionele TV nog steeds veruit het grootste aandeel in het kijkgedrag van longform content. Dit komt onder andere voort uit het gegeven dat mensen het prettig vinden dat TV ook voorziet in de passieve kijkbehoefte. Van de Millennials geeft 63% aan traditionele TV te waarderen omdat je niet hard hoeft na te denken over waarnaar je gaat kijken. Zij genieten juist van het zender- en programma-aanbod dat ze toevallig tegenkomen.
Verveling
Een tweede onderzoek van VIACOM draagt de naam ‘F*ck Boring, Ignite Passion’. Dit onderzoek laat zien dat 93% van de Nederlandse jongeren zich weleens verveelt en dat er binnen deze doelgroep een stigma bestaat rondom verveling. Jongeren worden niet graag gezien als personen die zich vervelen, terwijl juist in deze levensfase verveling op de loer ligt. De jongeren zijn bijna volwassen, maar worden nog beperkt in hun keuzevrijheid door hun ouders, school of werk. Het onderzoek concludeert dat media een belangrijke rol spelen in de bestrijding van verveling.
En waarom vervelen die jongeren zich dan zo? Ja, daar zijn de meningen over verdeelt. Schijnt iets met overdaad te maken te hebben.
Visual via HLN.be