Volgens Emerce gaat Nederland ‘massaal‘ zijn TV-abonnement opzeggen, maar in werkelijkheid gaat het om 8% van de bevolking die verwacht de komende twee jaar het huidige abonnement op te zeggen. Is dat veel of weinig? Massaal is het niet, maar in de wetenschap dat het percentage een paar maanden geleden nog op 4% stond geeft toch te denken. Andersom geldt dat het percentage dat zeker niet overweegt om op te zeggen de komende tijd is gedaald van 58% in januari naar 47% nu. Telecompaper publiceerde de cijfers op basis van een eigen meting in het Consumer Panel. Nog eens 5% van de Nederlanders stelt te verwachten op een gegeven moment over te stappen van het huidige tv-abonnement naar online kijken (al dan niet via een abonnement), alleen niet binnen twee jaar.
Volgens Telecompaper is er het afgelopen jaar wel een schommeling in het aantal Nederlanders dat hun huidige tv-abonnement niet wil stopzetten, omdat ze graag live tv (zoals nieuwsuitzendingen, sportwedstrijden en live uitgezonden entertainmentprogramma’s) willen blijven kijken. Was dat in januari van dit jaar zoals gezegd 58% (versus 47% afgelopen augustus), in augustus 2014 gaf slechts 40% dit antwoord. Telecompaper voegt er aan toe dat er al een aantal aanbieders van live OTT-tv zijn, zoals Vodafone met TV Anywhere en KPN met KPN Play (nog te introduceren), of het op allochtone groepen gerichte Lebara Play van Lebara.
Nieuws, sport en entertainment zijn de grote trekkers van live tv zoals dat nu wordt aangeboden, maar er zijn ook andere redenen om vast te houden aan het huidige tv-abonnement. Zo stelt 7% dat andere leden van het huishouden dit niet willen. Nog eens 9% geeft aan dat er andere, niet nader omschreven redenen zijn om het bestaande tv-abonnement te houden. Een half jaar geleden was dit nog 6%.
Leeftijd
Jongere tv-kijkers voorzien vaker dat het tv-abonnement binnen hun huishouden de deur uit wordt gedaan. Bij de groep van 12-19 jarigen stelt 13% te verwachten dat dit gebeurt, maar ja, die zullen wel voor een groot deel afhankelijk zijn van de mening van andere huisgenoten. De ouders bijvoorbeeld. Bij de groep van 20-29 jaar is dat 12% en bij de Nederlanders van 30 tot 39 jaar is dat 11% en bij 50-65 werd 8% gemeten. Het neemt dus af naarmate men ouder wordt. Sterker nog, in de groep 65+ werden helemaal geen potentiële opzeggers gevonden.
Triple Play
De grote kabelaars verkopen vooral Triple Play abonnementen, waar tv, internet en telefonie in zitten. Ziggo heeft geen losse internetabonnementen en juist daar zal de vraag denk ik gaan toenemen op het moment dat er meer via IP te zien is dan via de reguliere kabel.