Vorige week organiseerde (onderzoeksbureau van het jaar) Validators & Communication Analytics (kortweg: Validators) een Innovation Day. Niet geheel toevallig viel deze dag samen met Sail 2015. Vanaf het dakterras van Validators had je namelijk een prachtig uitzicht op het nautische spektakel. Mooi weer, TED-achtige presentaties in de openlucht en een BBQ maakten het festijn compleet. Marcel Molenaar (LinkedIn) trapte af met een inspirerend verhaal over de kracht van social media voor B2B. Molenaar startte in 2012 als Head of Marketing Solutions bij Linkedin Benelux waar hij klanten en mediabureaus adviseert over de in te zetten contentstrategie en beschikbare marketing solutions. Marcel gaf tijdens zijn presentatie handige tips over hoe er vanuit awareness leads kunnen worden gegenereerd en hoe je content het beste naar voren komt op Linkedin. Want LinkedIn groeit ondertussen uit tot een volwaardig contentnetwerk. Het is allang geen kaartenbak met CV’s meer. Dat betekent dat je ook anders met dat kanaal om moet gaan.
Een marketingcampagne start bij je doelgroep!
Linda Pieters van het testpanel van Sanoma, was de tweede spreker en legde uit hoe je een doelgroep al vooraf kunt betrekken bij een marketingcampagne. Het testpanel doet dit door consumenten nieuwe producten te laten testen. De input van deze consumenten kan worden gebruikt in bijvoorbeeld advertorials in de vorm van product-claims. Onderzoek van Validators heeft het testpanel bruikbare inzichten gegeven in de effectiviteit van deze claims. Belangrijkste learnings waren:
– advertorials met het testpanel content stimuleren een hogere call to action en merkattitude
– algemene claims zijn effectiever dan individuele claims (quotes)
– de inzet van het testpanel content is voor alle productsegmenten effectief, maar met name voor producten waar een langer besluitproces aan vooraf gaat (zoals electronica en parenting producten).
Why swedish love data?!
In juni heeft Communication Analytics (CA) een kantoor geopend in Zweden. Nick Harmsen, Managing Director van de CA Nordics was overgekomen om uit te leggen wat data gedreven bedrijven daar te zoeken hebben en waarom Zweden zo van data houden. De Zweedse markt is innovatief met bedrijven zoals Skype, Spotify en betalingssysteem Klarna. Het levendig maken van complexe data geeft veel waardevolle informatie voor dergelijke bedrijven. CA legt zich toe op die rol.
Pretests en marketing analytics
Als laatste spreker voor de pauze betrad Sander Gaalman van UPC (Ziggo) het openlucht podium. Gaalman heeft vanaf zijn aantreden bij de kabelaar een mentaliteitsverandering op gang gebracht binnen de Marketing en Communicatie van UPC (Ziggo). Hij paste nieuwe vormen van pretests toe waarbij met behulp van neurotools prototypes zijn gemaakt door Validators. Zij geven het team van Gaalman concrete handvatten zodat hun reclame-uitingen scherper krijgen. Door vele uitingen te testen en het leren, evalueren en aanpassen, hebben de marketeers de waarde van hun campagnes kunnen verhogen.
Digital OOH, the new kid on the block
Na een korte pauze op het zonnige dakterras en een blik op Sail, startte Tony Smid van Centercom met de tweede ronde van presentaties. Eén van de new kids on the block in de buitenreclame wereld is Digital OOH. Deze techniek wint in het buitenland snel aan populariteit en ook in Nederland zijn er steeds meer initiatieven. Van de in totaal 162 miljoen euro die vorig jaar in buitenreclame werd omgezet gaat inmiddels 8% naar digital. Tony Smid vertelde wat de sterke punten van deze innovatie zijn maar ook waar de uitdagingen liggen. Door de korte geanimeerde uitingen is het een uitdaging om binnen 2 tot 3 seconden het merk en de boodschap over te brengen. In samenwerking met Validators is een gepatenteerde methode ontwikkeld, waar bij Digital OOH onderzocht en geoptimaliseerd kunnen worden. En dat is hard nodig ook, want eind van dit jaar wil Centerom 100 winkelcentra volledig digitaal hebben als het gaat om schermen. In totaal gaat het dan om 800 tot 1.000 schermen. Nu zijn dat ‘nog’ 27 winkelcentra met 300 schermen.
Persuasion tactics
Annemarie Ketelaar van Motivaction vervolgde met haar presentatie over verleiding van consumenten. Met behulp van de Mentality-doelgroepen legde Ketelaar uit dat elke doelgroep andere voorkeuren heeft en dat je vervolgens elke doelgroep anders moet verleiden. Mensen beslissen heel beperkt rationeel. Reclame, verpakkingen en andere communicatie spreken niet alleen het hoofd maar vooral ook het hart en onze onderbuik aan. Het Mentality-model helpt om daar grip op te krijgen en zodoende voor elke doelgroep de juiste strategie te ontwikkelen.
Data, lekker belangrijk
De laatste van de reeks sprekers is Frank Schippers, creative director bij Martin & Lewis. Voorzien van sterke digitale roots en klanten met een groeiende digitale aanwezigheid heeft het bureau Martin & Lewis regelmatig te maken met rapporten, onderzoeken en ‘big data’. Word je daar als creatief eigenlijk wel blij van? Is al deze data een zegen voor het creatief proces, of wordt het maken van een creatieve campagne een invuloefening met oeverloze discussies over de grootte en plaats van het logo en data als enige waarheid? Frank liet zien dat je met behulp van data juist de ideale campagne kan ontwikkelen. Om dit te bewijzen zoekt Martin & Lewis samen met Validators een klant die samen met hen in 2016 een SAN-Accent gaat winnen. We houden het in de gaten!
Tijd om af te sluiten. Althans het contentgedeelte. Onder het genot van een Aziatisch getinte BBQ, voorbijtrekkende bootjes, napraten over de sessies en vergapen aan het vuurwerk werd teruggekeken op een succesvolle eerste Innovation Day, waarvoor dank.