De halfjaarcijfers van MSS* zijn weer uit en daaruit blijkt o.a. dat digitale TV nu in 86% van de Nederlandse huishoudens beschikbaar is, de tablet is aanwezig in 60% van de huishoudens en bijna één op de drie huishoudens heeft internettoegang via het TV-toestel (connected tv). In de tweede helft van 2014 lag het percentage digitale ontvangst op 84%, wat volgens SKO significant lager is dan de nu gerapporteerde 86%. 55% van de huishoudens geeft aan een digitale aansluiting via de kabel te hebben. 13% procent van de huishoudens heeft een IPTV aansluiting. Dit percentage is significant toegenomen ten opzichte van de tweede helft van vorig jaar (11%). In 8% van de huishoudens is glasvezel te vinden als bron van digitale ontvangst. 7% van de huishoudens ontvangt TV via Digitenne op één van de toestellen en 6% heeft een schotel. Deze percentages zijn vergelijkbaar aan die van de tweede helft van vorig jaar.
36% van de huishoudens heeft een harddiskrecorder aangesloten op één of meer toestellen. Dit percentage is vergelijkbaar met het percentage in de tweede helft van 2014. 23% van de Nederlandse huishoudens heeft een harddiskrecorder geïntegreerd in de settop box. 13% heeft een DVD speler met ingebouwde harddiskrecorder, 10% van de huishoudens heeft een DVD- recorder zonder harddisk. Deze percentages zijn vergelijkbaar aan de tweede helft van vorig jaar. Het percentage huishoudens met een DVD speler is gedaald van 51% in de tweede helft van 2014 naar 47%.
73% van personen van 13 jaar en ouder in bezit van een smartphone. Dat percentage blijft maar groeien. Niet alleen binnen MSS, maar ook in Trends in Digitale Media, het onderzoek dat GfK halfjaarlijks uitvoert.
In 92% van de huishoudens is een computer aanwezig, die ook toegang biedt tot internet. Binnen dat percentage daalt het aantal huishoudens met een desktop computer van 54% in de tweede helft van vorig jaar naar 48% nu. Internettoegang via de televisie groeit van 23% naar 31% van de huishoudens. Dat is meer dan een significante stijging lijkt me. Tablets zijn zoals gezegd aanwezig in 60% van de huishoudens. De vorige meting gaf 55% aan. In 11% van de huishoudens is een mediacenter of dongle voor op de TV (zoals Apple TV of Google Chromecast) aanwezig. Dit is sinds de tweede helft van 2014 bijna verdubbeld (was 6%). Ook de aanwezigheid van mediaspelers in huishoudens is in die periode toegenomen van 19% naar 27%.
Het lijkt erop dat de Nederlandse huishoudens volop aan het digitaliseren zijn en dan in de meest moderne vorm. Mobiele devices, connected TV en mediaspelers rukken op. De oudere digitale technieken zoals DVD-spelers, desktop computers en harde schijven leveren zichtbaar terrein in.
*Sinds 2011 voert TNS NIPO de Media Standaard Survey (MSS) uit in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereikonderzoeken: SKO, NLO en NOM.
De doelstelling van het MSS is het verkrijgen van betrouwbare en stabiele populatiecijfers over de Nederlandse bevolking ten behoeve van werving, weging en controle van de mediabereiksonderzoeken. Tevens levert dit onderzoek adressen van potentiële nieuwe panelleden voor het Kijkonderzoek. De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder. In de eerste helft van 2015 werden er 3.016 huishoudens en 2.555 individuen (13+) in Nederland ondervraagd.