Gisteren is tijdens de Nationale dag van de Brievenbusreclame de Panamalezing uitgesproken door Hans Bakker van Kobalt. De Panamalezing ging in op de distributie van ongeadresseerd drukwerk, het opnieuw in de markt zetten van een marktbreed bereiksonderzoek voor folders en de toekomst van de folder tot 2010. In deze PDF (1,2Mb) vindt u de tekst van die lezing, met daarbij ook veel informatie over het mediumtype folder. Een nuttig document want informatie over de folder is schaars.
In de Panamlezing staat ook het gemiddelde bezorgpercentage van de folder. Die blijkt volgens de Bezorgmonitor op 77% te liggen. Dit is het gemiddelde van het percentage van de vijf grote verspreiders in Nederland. Let op: het is wel een ongewogen gemiddelde, dus een kleine verspreider met een laag of hoog percentage kan het gemiddelde onevenredig beïnvloeden.
Naast de Bezorgmonitor voeren de verspreiders ook zelf onderzoek uit naar de verspreiding van folders, daarmee komen verschillende cijfers in de markt. Het plan is nu om vanuit DDMA Business Groep Verspreiding één onderzoek op te zetten naar de distributie. Zie ook dit bericht.
Hans Bakker deed in de Panamalezing een oproep om het gestaakte bereiksonderzoek Thuis Binnen Bereik nieuw leven in te blazen. Dat lijkt me een zeer nuttige oproep. Een mediumtype waar bijna € 700 miljoen in omgaat en dat een volume kent van 11,5 miljard stuks kan niet zonder een dergelijk onderzoek.