De laatste keer dat ik in het Bimhuis was, speelde John Scofield de sterren van de hemel. Een gitaarheld die zichzelf steeds vernieuwt en alsmaar stijlen blijft ontwikkelen. Gisteren was het de beurt aan TV. SPOT organiseerde haar jaarlijkse event waarin ondermeer de omzetcijfers van het afgelopen jaar werden gepresenteerd. En die lagen onder de verwachtingen van SPOT. De prognose lag in augustus vorig jaar nog tussen de 5% en 7%. De totale omzet bedroeg uiteindelijk 964 miljoen euro, oftewel een plus van 3,3%. De spotbestedingen kwamen uit op 850 miljoen, waarmee een groei van 2,2% werd gerealiseerd ten opzichte van 2013. Analyse van de bestedingen wijst uit dat vooral de eerste helft heeft bijgedragen aan de groei van de bestedingen. Sterker nog, in de tweede helft werd zelfs 9 miljoen ingeleverd bij de spotbestedingen. Gaat het economisch gezien dan toch niet goed?
Economisch gezien gaat het juist heel goed. Mathijs – RTLZ – Bouwman legde ons uit dat we weer in de lift zitten. Voor dit jaar is een groei van 1,5% in het vooruitzicht gesteld, maar Bouwman gaat zelfs uit van 1,75%. En sinds lange tijd laten alle sectoren weer een positief beeld zien. De huizenmarkt trekt aan, we kopen weer auto’s, gaan op vakantie enz. Wat dat betreft is er een goede economische bodem voor voor een verdere groei van de mediabestedingen.
Maar dan moet TV wel mee blijven ontwikkelen. SPOT-directeur Van der Voort riep op tot innovatie. Daarmee wordt de parallel met Scofield volledig helder. Blijven ontwikkelen en vernieuwen. Alleen dan is het steeds weer aantrekkelijk om naar hem te luisteren. Zo ook voor TV. Voor het eerst werd door een panel van vooraanstaande TV-spelers (Arian Buurman, Peter Mulder, Allard Ruyl en Ton Rozestraten) openlijk gediscussieerd over target advertising voor TV. Het zal volgens het panel zo’n vaart niet lopen, maar het komt eraan. Maar dat is slechts aan de omzetkant. Aan de zijde van de content zal TV ook moeten blijven ontwikkelen. Het lineaire kijkaandeel moet op niveau blijven, want daar wordt het geld verdiend. Nieuwe concepten en formats zijn daarvoor nodig.
In het kader van innoveren riep Van der Voort op om met z’n allen naar de IBC in de RAI te gaan. Het is de grootste beurs in de RAI en de op één na grootste beurs in zijn soort ter wereld. Hallen vol met allerlei ontwikkelingen en snufjes op het gebied van film, video en televisie. 10-14 september, komt dat ‘zien’!
Vergelijking radio en televisie
Terug naar de bestedingen. Sinds enige tijd vergelijk ik op halfjaarbasis de bestedingen van radio en TV en zie een redelijk gelijk beeld. De nieuwe cijfers voor TV veranderen daar niet veel aan, zie onderstaande grafieken.
Netto mediabestedingen TV per halfjaar (2010-2014)
Netto mediabestedingen radio per halfjaar (2010-2014)
Ontwikkeling mediabestedingen radio en TV (% t.o.v. zelfde periode voorgaand jaar)
Zo, bent u weer een beetje bij. Alle cijfers nog eens terugkijken? Check onderstaand de video van SPOT, die het papieren jaarrapport van weleer heeft vervangen. Ook SPOT blijft innoveren!