Op Emerce vertelt Harry Dekker vandaag dat ruim 10% van met mediabudget van Unilever dit jaar naar online marketing gaat. De media director van Unilever stelt dat bij driekwart van de merken online inmiddels een meer of minder belangrijke rol speelt, waarbij Axe als voortrekker gezien wordt.
Vorig jaar lag het aandeel van online ergens tussen de 6 en 9%. Voor 2006 verwacht Dekker dus een online aandeel in de mediabestedingen van meer dan 10%. Dat budget wordt onder andere uitgegeven aan contentintegratie, e-mailmarketing, online campagnes en streaming video. Site-bouw valt daar niet onder.
De recente Clickmore-campagne van Axe heeft al 1 miljoen unieke bezoekers in een periode van veertien weken getrokken. “De doelgroep van Axe is een perfect fit voor digitale marketing,” zegt Ivonne Boumeester, Media Innovatie Manager Unilever Nederland. Ook noemt zij een site als Lifeandcooking.nl is een succes. De site bij het gelijknamige tv-programma telt dit seizoen al meer dan 1,2 miljoen unieke bezoekers en heeft 160.000 abonnees op de wekelijkse nieuwsbrief.
Ruim een jaar geleden kondigde Unilever al aan het online budget te verruimen. Dit naar aanleidig van het crossmedia-onderzoek, dat werd uitgevoerd in samenwerking met MSN. Uit dit onderzoek bleek dat online adverteren een positief effect heeft op de merkwaarden, bekendheid, het imago en de koopintentie.