Vandaag organiseert SPOT wederom het event ‘SPOT on TV’ en komt het met een lijvig rapport (UK-versie) over de huidige status en toekomst van TV en TV-kijken. Deloitte onderzocht samen met GfK en SPOT hiervoor de markt en bundelde de bevindingen. SPOT, GfK en Deloitte stellen dat technologie geen barrière meer is voor hoe we content toegankelijk maken, TV kijken en reclame maken. De Nederlander heeft gemiddeld 4,3 mobiele apparaten tot zijn beschikking, de mogelijkheden van de cloud, een betere connectiviteit en de keuze uit content die groter is dan ooit. Dit verandert volgens de onderzoekers de waardeketen binnen de TV-sector radicaal. Enerzijds innoveren bestaande spelers, anderzijds wordt de sector betreden door nieuwkomers zoals Netflix en Amazon. Daarnaast stomen kabelmaatschappijen op door te investeren in content en het nemen van participaties in omroepen. “Dit alles vergroot de keuzemogelijkheden van de consument. Mogelijk ontstaat er daardoor een aggregator die beschikbare OTT-diensten combineert. Het spel om de beste marktposities is nog lang niet uitgespeeld, maar technologie groeit exponentieel en lange termijn strategieën van zowel producenten, omroepen als distributeurs moeten daarom nu al aangescherpt worden. Alleen dan zijn zij voorbereid op de radicale veranderingen die gaan komen,” concludeert Deloitte’s Marieke van der Donk.
Video On Demand en betaal TV
Een van de grootste trends binnen de TV-sector is Video On Demand (VOD), wat uitgesteld kijken mogelijk heeft gemaakt. Van de ondervraagde consumenten heeft 56% de afgelopen maanden gebruik gemaakt van een VOD-service. Daarbij gaat het niet alleen om gratis diensten zoals Uitzending Gemist, maar ook om betaalde diensten zoals HBO en Netflix. Van de Nederlandse huishoudens heeft 9%, naast hun reguliere TV-betaalpakket, al een abonnement op een betaalde VOD-dienst.
Verder heeft 43% van de consumenten alleen een basis TV-pakket, in 2012 was dat nog 58%. Daarbij is nu 24% abonnee van een betaal-TV dienst, 6% maakt gebruik van pay-per-view TV. Long-tail kanalen, gericht op een specifieke kijkersdoelgroep, winnen ook aan marktaandeel. Hier maakt 9% gebruik van en 12% heeft een premium TV- of VOD abonnement. Ook zegt de helft van de Nederlandse consumenten bereid te zijn om 10 euro voor een extra TV-kanaal te betalen dat hun interesse heeft, daarbij gaat het vooral om films, misdaadseries en sport.
Social TV
TV kijken heeft een belangrijke sociale factor. De helft van de Nederlanders kan zich geen leven zonder TV voorstellen en een ruime meerderheid (61%) kijkt ter ontspanning. In 2012 lagen deze percentages nog op respectievelijk 45% en 59%. Ook kijken Nederlanders graag samen met anderen TV. Mede daardoor zijn social media een grote rol gaan spelen in deze sector. Ruim een derde van de Nederlanders stuurt wel eens een bericht naar anderen die naar hetzelfde programma kijken. Onder jongeren van 13-17 jaar is deze groep dubbel zo groot, namelijk 69%.