Vandaag een presentatie gegeven op het congres Vrouw en Internet, georganiseerd door Zylom, Sanoma en Reddion. Een druk bezocht congres met o.a. de key-note speaker Lisa Johnson. Aan mij de taak om op basis van STIR-cijfers aan te tonen dat vrouwen anders surfen dan mannen. Dat lijkt inderdaad het geval, althans als je puur zoekt op selectiviteit.
De centrale vraag tijdens de presentatie was of er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen online. Op basis van de STIR-cijfers heb ik een overzicht gegeven van het bereik, aantal pageviews, gemiddeld aantal pagina‘s en GRP‘s naar tijdvakken, dagen van de week, sites en andere variabelen, om te analyseren waar die verschillen precies zitten.
Het blijkt dat qua bereik en paginaconsumptie nauwelijks verschillen bestaan tussen mannen en vrouwen. Het bereik onder mannen is iets hoger, maar vrouwen vragen gemiddeld meer pagina‘s op. Bovendien blijkt uit de STIR Internet Consumptie Index dat het gebruik van internet bij vrouwen harder groeit dan bij mannen. Naar verwachting zullen vrouwen binnenkort langer online zijn dan mannen. Tenminste als die groei zich doorzet. Dat bleek ook al eerder uit een EIAA-onderzoek.
Op basis van de top 10 (bereik en pageviews) sites voor vrouwen en mannen zijn dan ook geen grote verschillen gevonden tussen beide doelgroepen. Kijken we naar selectiviteit (verhoudingsgetal van een doelgroep ten opzichte van een basisdoelgroep) dan blijkt dat vrouwen veel socialere en emotionelere surfers zijn dan mannen. Mannen hebben een voorkeur voor recht-toe-recht-aan informatiesites terwijl vrouwen een voorkeur hebben voor community-achtige sites als Hyves, veel sites bekijken die verbonden zijn aan een TV-station en bovendien graag een spelletje spelen op Zylom. Tevens blijkt dat er een positief verband bestaat tussen het TV-kijken en surfen bij vrouwen, terwijl dat bij mannen juist een negatief verband is.
Klik hier voor de presentatie (PDF) en de vele grafieken en tabellen.
Reacties