Het succes van The Common Linnets is ook op Twitter niet onopgemerkt gebleven. SPOT telde in samenwerking met Remotely.tv een record aan tweets voor het zangduo Ilse en Waylon. Tijdens de halve finale van het Eurovisie Songfestival werden bijna 102.000 tweets verstuurd die gerelateerd waren aan de uitzending. De finale was goed voor ruim 250.000 gerelateerde tweets. Sinds het begin van de tweetmetingen van SPOT is er nog niet zo’n hoog aantal uitzending-gerelateerde tweets geteld. In 2013 was het songfestival ook al koploper. De finale met 4,9 miljoen kijkers telde bijna 152.000 tweets. Dat zijn 31 tweets per 1.000 kijkers. In 2014 is deze ’tweetdichtheid’ gestegen naar 49 tweets per 1.000 kijkers bij een volume van 5,1 miljoen kijkers. De halve finale trok 3,2 miljoen kijkers, waarmee de tweetdichtheid op 32 tweets per 1.000 kijkers uitkwam. De top 10 voor mei 2014 ziet er als volgt uit:
De top 10 van meest ‘betwitterde’ programma’s in mei laten de absolute toppositie zien van Ilse en Waylon. Op nummer drie zien we op ruime afstand de Champions League wedstrijd tussen Real en Atletico met zo’n 19K tweets. Op de tiende plaats vinden we Project P, dat met krap 2.500 tweets misschien wat tegenvalt gezien het rumoer rond het programma en de doelgroep.
In totaal werden ruim 911.000 TV-gerelateerde tweets gemeten in mei 2014.
Visual via Nu.nl