SPOT kwam zojuist met opzienbarende resultaten over de effectiviteit van TV. Volgens een onderzoek van Equibity (wie kent ze niet) is TV twee keer zo effectief als enig ander advertentiemedium en die effectiviteit is de afgelopen drie jaren ook nog toegenomen. Daarna levert TV de hoogste ROI op de reclame-investering. Thinkbox, de marketingorganisatie van alle Engelse commerciële TV zenders, heeft Ebiquity de opdracht gegeven voor dit vierde effectiviteitonderzoek Payback 4, waarin 2 miljard pond aan Engelse reclamebestedingen is geanalyseerd. In totaal zijn 4.500 campagnes onderzocht van meer dan 100 grote Engelse adverteerders, voor tien verschillende branches, in de periode van 2008 tot en met 2014.
De belangrijkste conclusies uit de omvangrijke studie zijn:
- TV is het meest effectieve advertentiemedium, twee keer zo effectief als enig ander medium.
- De afgelopen 3 jaar is de effectiviteit van TV toegenomen met 2,5%. In de retail branche was deze stijging maar liefst 11%
- TV levert de hoogste rendement (winst) op de reclame-investering. Binnen de FMCG-branche ligt het ROI van TV minimaal drie maal zo hoog in vergelijking met elk ander gemeten medium.
- TV genereert 33% meer online merk zoekgedrag vanwege de toename van multi screening
- TV verhoogt de search resultaten. Voor elke 100 GRP’s krijg je 5% meer resultaten.
- Elke pond TV-besteding levert volgens de onderzoekers gemiddeld over de verschillende branches bijna 0,8 pond winst op. Voor de retail branche is dit effect zelfs meer dan twee keer zo groot. Daar levert elke pond TV besteding zelfs 1,9 pond winst op.
Onderzoeksopzet en definities Effectiveness index en ROI
Zoals gezegd zijn voor het onderzoek alle reclame-effecten geanalyseerd bij meer dan 4.500 campagnes van meer dan 100 grote Engelse adverteerders, voor tien verschillende branches, in de periode van 2008 tot en met 2014. Uit de database werden uitbijters en inconsistente meetwaarden vooraf verwijderd. De gebruikte econometrische modellen zijn 10 jaar methodologisch getest en consistent. Hiermee werd de performance onderzocht van de mediumtypen, TV, radio, print, online display en buitenreclame. Ebiquity maakt gebruik van gedetailleerde marketingdata afkomstig van de adverteerders die gebruik maken van hun expertise en analyse modellen. Dat betekent dat Ebiquity inzicht heeft in reclamekosten per mediumtype, reclamebereik per mediumtype, verkoopcijfers en de netto winst per product.
De ‘effectiveness index’ is gebaseerd op de gemiddelde verkoopstijging per 100 GRP’s/100% bruto mediumbereik, waarbij de verkoopstijging bij TV de index is (index = 100). ‘Return on investment (ROI)’ betekent hoeveel extra netto winst een adverteerder maakt na aftrek van de reclamekosten.
Meer informatie over de studie is te vinden op de website van Thinkbox.