We leven in een tijdperk van tooltjes en apps en dat is inmiddels ook goed doorgedrongen in de wereld van markt- en mediaonderzoek. Zo heeft Mervyn Brookson van Spinnaker Research onlangs een tool ontwikkeld om steekproeven goed te kunnen wegen. Aanvankelijk in een Excel-omgeving, maar nu is er een webtool beschikbaar. Handig, want steekproefwegingen zijn essentieel voor goed onderzoek. Het komt namelijk maar heel weinig voor dat een steekproef precies die afspiegeling van een populatie is waarover je wilt rapporteren, dus moet er vaak her en der wat gewogen worden. Voorbeeld: als je in een steekproef 60% mannen tegenkomt en 40% vrouwen, maar je wilt iets rapporteren over een groep waarin een 50/50-verhouding geldt, dan moet je de mannen terugwegen naar 50% en de vrouwen opwegen naar 50%. Daar is een tool heel handig bij, vooral als je meerdere variabelen wilt gebruiken in de weging. Met de opkomst van online onderzoek is de behoefte aan weging alleen maar toegenomen, aangezien je minder controle hebt over de respons.
Spinnaker Research is in 2008 door Mervyn Brookson opgericht als bureau voor online marktonderzoek. Hij speelde toen in op het groeiend aanbod van DIY-onderzoeksoplossingen. “Voor nog geen tweehonderd euro per jaar had ik een zeer geavanceerde vragenlijstmodule op een server staan en kon ik online onderzoek uitvoeren voor klanten. Die ontwikkeling is heel hard gegaan en inmiddels kent iedereen SurveyMonkey en Google Consumer Surveys. Zeer geschikt voor korte eenvoudige vragenlijsten, echter de ontwikkeling van software voor databewerking is achtergebleven. De meeste onderzoekers werken nog altijd met statistische softwarepakketten die de afgelopen 15 jaar nauwelijks zijn veranderd”, aldus Brookson.
Sinds 2013 richt Spinnaker Research zich voornamelijk op het ontwikkelen van research tools. Brookson vindt dat er online geen eenvoudige software te vinden is voor het wegen van steekproeven, dus is hij zelf gaan programmeren in VBA (macro’s) in MS Excel. De oplossing in Excel bleek goed te werken en enkele collega-onderzoekers waren eveneens enthousiast. Toen bleek dat men de Excel-tool bleef gebruiken bij gebrek aan een alternatief, drong het bouwen van een webapplicatie zich pas goed op. En voila, de tool is inmiddels uit beta en wordt gebruikt door o.a. onderzoekbureaus Intomart GfK, MSI-ACI, DVJ-Insights en mediabureaus Mediabrands en MediaXplain. De Universiteit van Amsterdam (UvA) gaat eveneens voor masterstudenten van het vak Survey Design van de Research Master Social Sciences gebruik maken van de weegtool van Spinnaker Research.
Naast het wegen van steekproeven verwacht Spinnaker in de zomer een tool voor het coderen van open antwoorden en een tool voor het trekken van representatieve steekproeven uit een panel te lanceren. “Ik ontwikkel de tools omdat ik bij de uitvoering van onderzoek en analyses zelf tegen zaken aanloop waarvan ik denk dat ze eenvoudiger of sneller zouden moeten kunnen. Het is dan erg bevredigend om te zien dat collega’s hier ook dankbaar gebruik van maken. Deze komen dan weer met tips om de tools nog gebruiksvriendelijker te maken.”
De weegtool van Spinnaker Research is te vinden op www.spinnakerresearch.nl. Er kan een gratis account aangemaakt worden waarmee je zelf bestanden kan wegen. Voor het exporteren van de weegfactoren uit de tool moet wel betaald worden.