12.631 x gelezen

TV-bestedingen op koers

SPOT heeft zojuist de netto mediabestedingen voor televisiereclame over het eerste drie maanden gepubliceerd. Het totale budget kwam uit op € 157 miljoen, wat een stijging van 4,9% inhoudt. SPOT houdt voor 2006 rekening met een stijging van 5%, zodat gesteld kan worden dat de bestedingen op koers liggen.

Volgens SPOT is de toename van de bestedingen breed gespreid over verschillende sectoren. Sterke groei was er bij diverse FMCG-fabrikanten (Fast Moving Consumer Goods) en bij de retailers. Daarnaast zijn de bestedingen van banken, verzekeringen en energiebedrijven verder toegenomen.

De toename van de bestedingen in het eerste kwartaal is hoger dan de 2,9% over heel 2005. De groeitoename kan volgens mij voor een deel verklaard worden door het feit dat Talpa een jaar geleden nog niet uitzond en dat in februari de Olympische Winterspelen werden gehouden.

Het eerste kwartaal had vorig jaar een aandeel van 19,5% op het totale jaarbedrag. Als dat aandeel dit jaar gehandhaafd blijft komen de TV-bestedingen in 2006 op zo’n € 805 miljoen uit.

Scroll naar boven