De vlag kan weer uit vandaag, althans in TV-land. Volgens de laatste cijfers van SPOT zet het herstel van de bestedingen aan TV-reclame door in het eerste kwartaal van dit jaar. Eigenlijk publiceert SPOT de laatste tijd alleen maar halfjaarcijfers, maar ja, dit bericht laat je niet 3 maanden liggen. De totale omzet voor spotreclame kwam uit op € 176 miljoen. Dat is een toename van 7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat jaar werd met een min van 3% afgesloten. Voor dit jaar verwacht SPOT een groei van 3 tot 4%. Dan zijn we met die 7% over Q1 al een aardig eindje op weg. En het WK Voetbal moet nog beginnen.
De groei wordt voor een groot deel verklaard door een groter aantal TV adverteerders in het eerste kwartaal van 2014 ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal adverteerders steeg in het eerste kwartaal met 6%. Logischerwijs is er daarom ook sprake van een groter aantal nieuwe TV commercials in het eerste kwartaal.
Met uitzondering van de Telecom en ICT branche rapporteert Nielsen over het eerste kwartaal in alle branches een groei. De meest opvallende stijger is de branche Financiële Dienstverlening, die voor het eerst sinds jaren een groei laat zien. Andere opvallende groeiers zijn de branches Brandstof & Energie, Was- & Reinigingsmiddelen en Overheid & Educatie.
Onderstaand de gegevens per branche, maar dit zijn bruto cijfers. Dat wil zeggen dat er geen rekening is gehouden met kortingen en speciale prijsafspraken. Van de bruto € 724 miljoen blijft er netto dus € 176 miljoen over. Het verschil is ongeveer 75%.