Dat moet toch een opsteker zijn voor de traditionele media. Een Amerikaans onderzoek (n = 1.000) van Inkhouse laat zien dat de oude media nog prima meekomen in de huidige tijd. Social media doen ook hun werk, maar als het er op aankomt zetten de Amerikanen het liefst de TV aan voor nieuws en lezen ze de (betaalde) krant. Het vertrouwen in gedrukte media blijft ongekend groot. Online nieuws daarentegen moet gratis zijn. En als er nieuwsartikelen gedeeld worden online, is e-mail het meest primaire kanaal gevolgd door social media. Het onderzoek vertelt er wel bij dat er een leeftijdskloof bestaat tussen jonge tech-savvy nieuwsconsumenten en de wat oudere traditionele gebruikers. 60% van de Amerikanen consumeert dagelijks nieuws, hetzij via de TV, hetzij via gedrukte media. De 55+-ers voeren hier met 72% de boventoon. Zo’n 45% geeft aan hele artikelen te lezen, met een gemiddelde van 10 per dag en 39% leest veelal het eerste deel na de headline.
Daar waar nieuws wordt geregeerd door de serieuze onderwerpen, speelt humor in de sociale media een belangrijke rol. Humoristische postings vormen de belangrijkste aanjager voor nieuwe volgers. De-frienden wordt veelal gedaan bij mensen die onzinnige berichten posten. Het onderzoek noemt als voorbeeld wat je ’s ochtends gegeten hebt voor ontbijt.
Humor blijkt ook de drijvende kracht achter het succes van Buzzfeed. Het nieuws- en entertainment kanaal wordt door 27% van de respondenten bezocht vanwege de humoristische berichten en video’s. Op de tweede plaats staat breaking news met 24%.
Het onderzoek is in januari van dit jaar uitgevoerd onder 1.000 Amerikaanse respondenten van 18 jaar en ouder. Uitvoerend bureau is GMI Research.