Vandaag publiceerde IAB het jaarrapport met betrekking tot de online advertentiebestedingen 2013. Het rapport wordt jaarlijkse in opdracht van IAB opgesteld door Deloitte en bevat naast de kale cijfers veel achtergronden over de ontwikkelingen in de markt van online adspend. De totale online advertentiemarkt is volgens IAB en Deloitte in 2013 gegroeid met 8,4% en kwam uit op een budget van krap € 1,3 miljard euro. De groei is bijna geheel veroorzaakt door internationale spelers als Google en Facebook en dat baart de voorzitter van IAB zorgen. Joris van Heukelom zegt hierover: “Beangstigend omdat het landschap volstrekt internationaliseert en de lokale, grote spelers gestagneerd zijn. Als dit nog enkele jaren duurt, wordt hun positie volledig ondermijn.” De groei zet in ieder geval nog door. Voor 2014 voorzien Deloitte en IAB een toename van bijna 7% voor de online advertentie-bestedingen.
In het rapport wordt alvast een voorschot genomen op de officiële Nielsen-cijfers, die later in dit kwartaal uit zullen komen. De netto bestedingen aan TV, radio, onloine, print en outdoor komen volgens IAB uit op € 3,2 miljard. Dat is een toename van 0,8% ten opzichte van 2012. Voor 2014 verwachten de onderzoekers een groei van 2,7%. Zie onderstaande grafiek:
Binnen de online bestedingen neemt Search nog steeds de grootste positie in. De groei was met ruim 14% bovengemiddeld en kwam uit op een aandeel van 43%, gevolgd door display met een aandeel van 41%. De groei was hier met 6,4% net iets ondergemiddeld.
Net als bij televisie was er bij online ook een goede tweede helft van het jaar te zien. De bestedingen namen vooral in de laatste twee maanden van het jaar toe in vergelijking met dezelfde maanden vorig jaar:
De bestedingen aan mobiel beginnen nu eindelijk een beetje substantie te krijgen. Het aandeel binnen display verdrievoudigde van 3% in 2012 naar zo’n 9% in 2013. Voor zowel het adverteren op mobiele websites als binnen apps is dezelfde ontwikkeling te zien. De smartphone heeft van alle mobiele bestedingen een aandeel van 69%, de tablet 31%.
Programmatic trading laat een sterke omzetgroei zien. Adverteerders en publishers verhandelden in 2013 via deze methode maar liefst 36 procent meer dan in 2012. Het stijgende marktaandeel van programmatic trading is zowel het gevolg van een sterke prijsstijging van advertentieruimte als het gevolg van een stijging in volume. Deloitte verwacht dat deze stijging verder doorzet. Meer details over programmatic staan in dit rapport van IAB.
Over het onderzoek
Voor de Online Ad Spend Study 2013 zijn in opdracht van IAB Nederland 46 grote Nederlandse internetuitgevers ondervraagd naar hun online advertentiebestedingen. Daarnaast is dit jaar voor het eerst een trendanalyse uitgevoerd over de jaren 2012 en 2013 over programmatic trading. Door Deloitte zijn detailinzichten verzameld over prijzen en volumes. Bijna alle grote Nederlandse spelers op het gebied van programmatic trading hebben aan dit onderzoek meegewerkt.