Voor de liefhebbers heb ik de netto mediabestedingen voor radio en televisie nog even op een rijtje gezet. Gisteren publiceerde SPOT de 2013-cijfers en RAB was al eerder met het jaaroverzicht gekomen, dus hebben we de boel compleet. Voorheen werden de cijfers altijd op kwartaalbasis gepubliceerd, maar sinds enige tijd doet SPOT alleen halve jaren. Voor radio heb ik ze nu ook op halve jaren gezet en zie dat dit medium iets crisisbestendiger is dan televisie. De dip in de tweede helft van 2012 was net iets minder diep dan bij televisie en de lijn naar boven had radio iets sneller gevonden. De cijfers en grafieken:
Netto mediabestedingen TV (spot) per halfjaar, 2010-2013 (mln. €)
Bron: SPOT
Netto mediabestedingen Radio (spot) per halfjaar, 2010-2013 (mln. €)
Bron: RAB
Als je de ontwikkeling van de halve jaren van radio en TV bij elkaar in één grafiek zet zie je het volgende beeld:
Ontwikkeling netto mediabestedingen (spot) per half jaar, 2011 – 2013
Bron: SPOT en RAB (half jaar t.o.v. vergelijkbare periode jaar ervoor)
Geen idee of je er wat aan hebt, maar doe er iets leuks mee.