De drie JIC’s NLO, NOM en SKO hebben de nieuwe MSS gepubliceerd. Meer afkortingen kreeg ik niet in deze zin. Er staat dat de drie joint industry committees voor radio, print en televisie de nieuwe Media Standaard Survey hebben gepubliceerd. Dat is een gezamenlijk onderzoek, waarin allerlei consumptiecijfers van media zijn opgenomen. Daarnaast worden crossmediale resultaten gepresenteerd in de vorm van media-imperatives per mediumtype naar doelgroepen. De Media Standaard Survey wordt sinds 2011 uitgevoerd door TNS NIPO, in opdracht van de genoemde JIC’s. Deze gezamenlijke Establishment Survey levert normcijfers op die in de afzonderlijke bereiksonderzoeken worden gebruikt voor weging en werving. Het levert ook de definities van doelgroepen, zodat de hele markt dezelfde uitgangspunten hanteert. Verder werpt de MSS een blik op nieuwe trends in mediagebruik. De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder. In 2013 zijn 6.326 huishoudens en 5.422 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd.
De rapportage is hier te downloaden. Ga ik ook doen. Zie ook dit bericht.