Nielsen rapporteert vandaag voor 2013 een heel klein plusje als het gaat om de bruto mediabestedingen. Ten opzichte van 2012 is met een vergrootglas een groei van 0,4% te zien. Radio en bioscoop zagen de bruto omzetten dubbelcijferig toenemen, bij de publieks- en vaktijdschriften was sprake van een dubbelcijferige daling. TV blijft het grootste met een aandeel van ruim 50% en bioscoop de kleinste met een omzet van 12 miljoen. Let wel dat het om bruto mediabestedingen gaat, dus alle kortingen en speciale prijsafspraken zijn niet meegenomen. Bovendien zit online niet in de bruto registratie, dus missen we daar een deel van de markt. De cijfers zien er als volgt uit:
Bruto mediabestedingen x € 1 mln.
Bron: Nielsen
De cijfers laten een trend zien die al jaren aan de gang is: AV-media winnen terrein ten opzichte van de printmedia en de overige media zoals OOH en Folders groeien gestaag door en pakken ook hun aandeel. Sterker nog, OOH (in goed Nederlands: Out of Home) is gemeten over de laatste tien jaar de sterkste groeier met een plus van 142%.
OOH groei is vnl afkomstig van a) groei inventory (steeds meer formaten zijn toegevoegd, die dus al bestonden), b) prijsstijgingen. Let straks maar op de netto bestedingen en je zult zien dat bruto OOH bestedingen niet geschikt zijn om year-on-year analyses te maken.
I know Fred. Bruto/netto blijft altijd lastig. Inderdaad benieuwd naar de netto geldstromen 2013.