Vandaag zijn er nieuwe cijfers uit het onderzoek Trends in Digitale Media, dat GfK elk halfjaar uitvoert. Uit de laatste versie (#6) blijkt dat het tabletbezit inmiddels is gestegen naar 53% en dat bijna een kwart van de Nederlanders wel eens TV kijkt via z’n tablet. Dat is een groei van maar liefst 50% ten opzichte van een jaar geleden, toen een score van 16% werd gemeten. De percentages van TV-kijken via de laptop, de PC en de smartphone zijn stabiel gebleven. Voor laptop en PC ligt dat rond de 30% en via de smartphone 8%. Overigens zijn er nu meer smartphones in Nederland dan PC/desktops. Smartphonebezit staat nu op 67%, de PC/desktop blijft steken op 65%.
Social Media
Facebook blijft met 9 miljoen gebruikers het grootste social media kanaal en groeit volgens de laatste cijfers nog steeds. Het gemiddeld aantal bezoeken gaat in een jaar tijd van 20 naar 24 per week. Het aantal Nederlanders met een Twitter-account blijft met 27% stabiel maar het actieve gebruik daalt fors. Het aantal bezoeken gaat van gemiddeld 22 per week in december vorig jaar naar 13 per week nu. Het aantal Twitter-berichten is in deze periode gehalveerd van gemiddeld ruim 8 posts per week naar 3,5. Een kleine 10% heeft inmiddels een Instagram account. De jongeren (13-17 jaar) zijn hier het meest actief. Een derde van hen gebruikt inmiddels Instagram.
On Demand
Bijna een derde van de Nederlanders gebruikt één of meerdere betaalde video on demand diensten zoals Netflix, Videoland of UPC on demand. 1 op de 10 Nederlanders geeft aan de afgelopen maand gebruik te hebben gemaakt van een streamingsabonnement voor muziek zoals Spotify en Deezer. Niet verrassend is dat jongeren relatief meer gebruik van deze diensten maken. 20% van de jongeren (13-17 jaar) geeft aan de afgelopen maand muziek on demand te hebben geluisterd.
Onderzoeksopzet
Trends in Digitale Media is in 2013 voor de zesde keer uitgevoerd door GfK. Het onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door Cebuco (of vanaf nu NDP Nieuwsmedia), PMA, SPOT, RAB en KVB. De steekproef afkomstig uit het GfK online panel bestaat uit 1.008 Nederlanders van 13 jaar en ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor deze groep (92% van de bevolking 13+).
Reacties