Op Planet zag ik dat HOI vandaag nieuwe oplagecijfers heeft gepubliceerd. Meteen maar even aan het draaien gegaan. Het betreft de cijfers uit het vierde kwartaal 2005, waarin het nieuwe AD voor het eerst een heel kwartaal meeliep. Dat maakt een vergelijking met een jaar eerder ook meteen lastig, want de volledige oplage van het AD wordt nu bij landelijk geteld en bij regionaal zijn nu veel titels verdwenen. De cijfers:
Kernoplage dagbladen, Q4 2004/2005
In bovenstaande tabel zijn voor de betaalde dagbladen de kernoplages weergegeven en voor de gratis dagbladen de totale oplage, aangezien hun kernoplage (abo + losse verkoop) niet bestaat.
De stijging bij de landelijke titels is nu 14% ten opzichte van een jaar geleden. Bij de regionale titels ging de oplage om voornoemde reden met 19% achteruit. Per saldo daalt de oplage van de betaalde dagbladen met 4%. Deze daling is vergelijkbaar met die uit het derde kwartaal.
De gratis dagbladen blijven stug doorgroeien, vooral Metro (+25%). De gratis dagbladen zorgen ervoor dat de schade bij de papieren dagbladen beperkt blijft tot -1%.
Nieuw is de opname van de ‘oplagecijfers’ van E-papers, de webuitgaven van De Volkskrant en NRC. In totaal gaat het om ruim 15.000 exemplaren.
Overigens leven ze bij Planet en Metro in de veronderstelling dat de oplage licht aan het stijgen is. Ik weet niet welke cijfers ze hiervoor gebruikt hebben. Het enige is dat de berichten – inclusief foto – verdacht veel op elkaar lijken. De nieuwsbrief van Jan Paul Kramer neemt die berichtgeving vervolgens keurig over. De Volkskrant gaat er gelukkig heel anders mee om.