Op Molblog net het bericht dat de netto reclamebestedingen voor radio in 2005 met 1,9% zijn gestegen. Dit heeft het Platform Radio Exploitanten (PRE) bekendgemaakt. De totale omzet kwam uit op € 241 miljoen. Voor 2004 is een omzet van € 236,5 gerapporteerd. De non-spotbestedingen stegen met 33% tot net iets onder de € 8 miljoen.
Dit is voor het eerst dat PRE een geaggregeerd netto cijfer publiceert. Voorheen kwamen deze cijfers uit het jaarlijkse rapport van Nielsen Media Research en VEA, waarvoor de omzetten van de afzonderlijke exploitanten bij elkaar werden geteld en daar waar nodig geëxtrapoleerd naar een totaal. In de toekomst zal het nieuwe Radio Advertising Bureau de taken van PRE overnemen en verantwoordelijk zijn voor de publicatie van de netto bestedingscijfers.
Naast radio zijn ook al de netto cijfers voor televisie en internet bekend. Bij televisie stegen de netto advertentie-omzetten met 2,9% naar € 768 miljoen en online display advertising ging met 47% omhoog tot bijna € 100 miljoen. Bij elkaar een totaal budget van ruim € 1,1 miljard dat in 2005 werd uitgegeven aan RTV-reclame en internet.