Dagbladadvertenties: hoe groter, hoe beter

Onlangs stond hier een artikel over het succesvol adverteren in dagbladen. Het SWOCC publiceert volgende week eveneens een studie over dit onderwerp en komt tot de conclusie dat het formaat van de advertentie doorslaggevend is bij succes. Hoe groter, hoe beter is het devies. Ook kleur, foto‘s en illustraties zorgen voor een toename in bereik en effect van dagbladadvertenties. Het onderzoek is gedaan in samenwerking met Cebuco, die daarvoor de de Reclame Reactie Planner ter beschikking stelde.

Naast grootte blijkt ook de plaats van de advertentie in het dagblad van belang te zijn. Advertenties in het begin van de krant hebben een groter bereik dan achterin, aangezien minder lezers de achterste katernen openslaan. Bovendien hebben advertenties in dunnere kranten een groter bereik en effect, dan in dikkere kranten.

Bij meer pagina‘s worden lezers namelijk selectiever in welke pagina‘s ze openslaan en bekijken. Voor adverteerders is het ook belangrijk om rekening te houden met het type pagina, de plaats op de pagina, het Umfeld en de dag van de week waarop wordt geadverteerd. De manier waarop een lezer het dagblad verkrijgt en leest, heeft ook invloed. Zo hebben advertenties een groter effect op losse kopers en grondige lezers. Demografische kenmerken van de lezer hebben nauwelijks of geen invloed.

Het onderzoek “╦ťSuccesvol adverteren in dagbladen‘ is geschreven door dr. Edith Smit, prof. dr. Peter Neijens en drs. Marijntje Stuurman. De analyses van SWOCC zijn uitgevoerd in een database van 290 advertenties die door meer dan 26.556 lezers van dagbladen zijn beoordeeld. Deze Reclame Reactie Planner is online beschikbaar via de website van Cebuco en geeft per branche inzicht in het advertentiebereik, de likeability, de werking van dagbladadvertenties en ook in inschakelingvariabelen zoals kleurgebruik, positie, formaat, Umfeld, soort campagne en reclamewerkingsmodel.

Het eerder gepubliceerde onderzoek is ook uitgevoerd op de database van Cebuco, maar kende een andere doelstelling. Daar werd gekeken naar aandacht en herinnering ten aanzien van advertenties terwijl SWOCC nu gezocht heeft naar factoren die bereik en effect kunnen verhogen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>