Nieuws is niet populair bij jongeren. Dat wisten we al. Maar sinds vandaag weten we dat als ze nieuws kijken regionaal nieuws meer in smaak valt dan nationaal nieuws. Dat blijkt uit een onderzoek van dr. Irene Costera Meijer van de Universiteit van Amsterdam, uitgevoerd in opdracht van het NOS Journaal. Het onderzoek is opgenomen in Costera Meijer’s boek ‘De toekomst van het nieuws‘.
Het persbericht van ROOS zegt dat de wijze waarop nieuws wordt geconsumeerd drastisch aan het veranderen is onder invloed van de digitale revolutie. De moderne nieuwsconsument heeft meer behoefte aan ervaringen dan aan informatie. Hij/zij wil zich betrokken voelen en heeft geen moeite met een mix van informatie en amusement. Paradoxaal is dat het ‘echte’ nieuws hoog wordt gewaardeerd, maar toch als ‘saai’ wordt ervaren. Het ‘lichte’ nieuws wordt niet hoog gewaardeerd, maar er wordt wel vaker naar gekeken. Deze zogenaamde nieuwsparadox doet zich het sterkst voor bij jongeren, en geldt in bredere zin voor de groep tot 40 jaar die vertrouwd is met nieuwe media.
Uit de analyse van Irene Costera Meijer blijkt dat het nieuws van de regionale omroep wordt ervaren als ‘licht’ nieuws. Daardoor hebben de regionale omroepen een uitstekende uitgangspositie om de toekomstige, postmoderne nieuwsconsument te bereiken. Sleutelwoorden daarbij zijn onder meer betrokkenheid, beeldend werken en nieuws op andere plaatsen en in andere vorm aanbieden.
Dus als ik het goed begrijp: regionaal nieuws wordt ervaren als ‘licht nieuws’, jongeren zien liever ‘licht nieuws’ dan het ‘echte nieuws’ dus kijken ze graag naar regionaal nieuws? Volgens mij gaat dat iets te snel. Een syllogisme heet zoiets geloof ik. Hart van Nederland, Shownieuws, RTL Boulevard, pop- en sportnieuws zijn volgens mij eerder aan de beurt. De rest van de nieuwshonger wordt door internet gestild.
In een eerdere publicatie (oktober 2005) van Mira Media wordt het boek van Meijer al aangekondigd. Hierin staat: “Volgens Irene Costera Meijer, hoofddocent Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam, vinden jongeren nieuws van belang, maar nauwelijks interessant. Nieuws moet voor jongeren ergens toedienen, het moet ontroeren en boeien. Daarom zijn onder jongeren programma‘s als PREMtime, Man bijt hond en RTL Boulevard ook zo populair. Nieuws wordt in deze programma‘s van een andere kant belicht en op een aantrekkelijke manier verpakt. Zo blijkt uit onderzoek van KLO (2003) dat Man bijt Hond voornamelijk populair is onder jongeren (13 tot 24 jaar) omdat nieuws en actualiteiten er wel een rol in spelen, maar op een wat luchtiger manier worden gebracht dan in een journaal of actualiteitenrubriek. Jongeren vinden dit programma leuk omdat het afwisselend is en omdat er lekker veel humor in zit. RTL Boulevard is bij jongeren favoriet vanwege de losse en humorvolle presentatie en de mix tussen roddels en serieus nieuws. Ook Kopspijkers wordt gewaardeerd vanwege het afwisselende karakter, de actualiteit en de satire. Humor blijkt dus een belangrijk ingrediënt in nieuwsprogramma‘s om jongeren te trekken.
In Costera Meijer‘s onderzoek naar jongeren en nieuws maakt ze een onderscheid tussen snack en slow nieuws. Deze vormen van nieuws zijn aantrekkelijk voor jongeren. Snacknieuws zijn korte overzichten waarin in één oogopslag het belangrijkste nieuws te zien is. Slow nieuws laat het verhaal achter het nieuws zien in de vorm van reportages waarin persoonlijke verhalen van mensen verteld worden.”
Over het regionale nieuws staat in het stuk: “Voor jongeren staat “˜nieuws‘ tamelijk ver af van de dagelijkse leefwereld. Tegelijk is voor het goed begrijpen van nieuws een bepaalde voorkennis noodzakelijk, die vaak bij jongeren nog ontbreekt. Ook het taalgebruik is vaak te moeilijk. Dit geldt vooral voor politieke kwesties; regionaal nieuws spreekt jongeren eerder aan omdat de elementen die in het regionaal nieuws aan bod komen minder ver verwijderd zijn van de leefwereld van jongeren. Jongeren zien het liefst nieuws dat ze op zichzelf kunnen betrekken. Als het om politieke zaken gaat, wordt meestal raad gevraagd aan ouders of vrienden.”
Regionaal nieuws speelt dus in op de leefwereld van jongeren. Dat klinkt al een stuk logischer dan de ROOS-benadering van hierboven.
Zit ik me daar helemaal suf te zoeken naar informatie over dit onderzoek. Eindelijk een posting klaar en dan zie ik in mijn RSS-reader dat je me net voor bent. En bedankt he 😉
ben ik sneller dan MF?