Naar aanleiding van de publicatie eerder vandaag door het Cebuco van de bereikcijfers van de dagbladen heb ik de gecumuleerde cijfers van 2004 en 2005 met elkaar vergeleken. En dat viel niet mee. De doelgroepen komen maar voor een deel overeen. Het vreemde is ook dat de nieuwste cijfers opeens ook inclusief de gratis dagbladen zijn, maar dat die op titelniveau niet meegerapporteerd zijn. Die stonden wel in het eerdere persbericht van NOM van 31 januari jl. Enfin, een vergelijking vooralsnog op basis van totaal dagbladen, landelijk/regionaal (exclusief Metro en Sp!ts) op 13+, Man, Vrouw en kind:
In 2005 is het bereik van alle dagbladen (exclusief de gratis dagbladen) gedaald van 67,3% naar 64,7%. Dit betekent een daling van 4%. Gesplitst naar landelijk en regionaal zien we een stijging bij de landelijke dagbladen van 9% en een daling bij de regionale dagbladen van maar liefst 20%. Per dag bereiken deze dagbladen nu 37,4%, terwijl dat een jaar geleden 46,7% was.
Het grote verschil tussen de stijging bij landelijk en de daling van regionaal heeft volgens mij te maken met de ontwikkelingen bij het AD. Er is een stuk landelijke bereik toegevoegd en regionaal bereik ingeleverd. Alleen hoeveel en waar en hoe is mij op basis van de twee spreadsheets niet duidelijk. Dat vereist dieper graven en meer inzicht in de cijfers.
De daling van het dagbladbereik is bij de mannen even groot als bij de vrouwen. Bij de kinderen in het huishouden is dit meer dan het dubbele namelijk 9%.