Volgende week komt Interview/NSS met een persbericht over de nieuwste cijfers uit de Digitale Media Monitor, maar lezers van Mediaonderzoek.nl krijgen alvast een sneak preview. De resultaten zijn gisteren al gepresenteerd door Reinier Schaper van Interview/NSS op het MWG-congres en hij gaf me na afloop van dit congres de presentatie. Waarvoor dank Reinier.
De cijfers tonen aan dat op dit moment 16% van de huishoudens over een digitaal TV-signaal beschikt. En de aankoopintentie is zeer bemoedigend.
Bezit digitale tv (signaal): 1 op de 6
Ten opzichte van een half jaar geleden is de penetratie van het digitale televisiesignaal gestegen van 11% naar 16%. Een stijging van bijna 50%. Kijken we naar de aankoopintentie dan blijkt dat 22% van de huishoudens op de één of andere manier overweegt om digitale televisie aan te schaffen de komende zes maanden.
Overstappen binnen 6 maanden
Ten opzichte van een half jaar geleden is de aankoopintentie gestegen van 17% naar 22%. Daarbij moet wel aangetekend worden dat de categorie ‘misschien’ nog de overhand heeft.
In de groep overwegers staat kabel bovenaan de lijst als gekozen moet worden voor een infrastructuur.
Gewenste infrastructuur
Bovenstaande gegevens betekent een extra zware dobber voor KPN die de digitale televisie via ADSL gaat aanbieden. Zeker als je de timing ziet (richting WK Voetbal) en de nadelen die de huidige bezitters noemen van digitale televisie. De storingsgevoeligheid staat hier bovenaan en neemt ook toe als bezwaar.
Nadelen: vooral storingsgevoeligheid
Als je toch wilt switchen van signaal doe je dat denk ik na de WK en niet voor. Zekerheid is een belangrijke waarde in deze.
Bovenstaande gegevens zijn afkomstig uit de Digitale Media Monitor van Interview/NSS.