De eerste dag van het MWG-congres wordt afgesloten met een toelichting van Ronald Goes (Talpa) op de multimediastrategie en Jeroen Bakker (Tequila), die drie mediumtypen op een Idolskruk zet.
Goes geeft aan dat gezien de ontwikkelingen die ook al in het ochtendprogramma aan de orde zijn geweest een bedrijf als Talpa niet stil kan zitten. De belofte die vorig jaar gedaan werd om van Talpa een multimediabedrijf te maken krijgt steeds meer gestalte. De strategie daarbij is om massakanalen als televisie en radio als aanjagers te gebruiken voor de tweede laag waarin betaalde content en diensten zitten. Recent voorbeeld is het betaald bekijken van Van Speijk online of in de toekomst wellicht dating. Dit levert steeds meer non-spot inkomsten op bij adverteerders die Talpa crossmediaal willen inzetten. Goes geeft aan dat de verhouding spot/non-spot nu 85%/15% is. In 2010 ligt dat waarschijnlijk op 50%/50%.
Het betoog van Goes kon niet verhinderen dat televisie op de Idolskruk ging bij Jeroen de Bakker, de laatste spreker van vandaag. Net als de dagbladen (“dead man walking”) en special interest tijdschriften overigens. Outdoor en radio kregen nog enige genade van De Bakker. Aansluitend had de Media Werkgroep vijf panelleden uitgenodigd die elk een mediumtype representeren. Aanvankelijk bleken de dagbladen de gebeten hond, maar Michael Nederlof van PCM beet mooi terug. En goed ook. “Je hoeft geen medelijden te hebben met ons, het gaat heel goed. Er lezen meer mensen dagbladen dan ooit, dankzij Metro en Sp!ts en we verkopen meer dan alleen maar papier. Ik krijg het alleen niet voor het voetlicht bij bureaus en adverteerders.” En over die Idolskruk: “Als je daar eenmaal zit heb je al heel veel partijen achter je gelaten . . .”
Peter Vertregt van SBS liet ons weten dat het allemaal nog wel meevalt met die digitalisering en dat de consument graag geentertaint wil worden. Pre-packed het liefst. Deed me denken aan de opmerking van Reinier Schaper eerder vandaag over de overschatting op korte termijn en de onderschatting op lange termijn.
En de special interestbladen, waarom zitten die wel op de kruk en de genereal interest niet? Bakker: “Iedereen die iets wil weten over een specifiek onderwerp gaat naar internet en met een partij als Google vind je werkelijk alles. Bovendien heb je RSS-feeds, podcasts en tegenwoordig vodcasts. Daar kunnen de bladen niet tegenop.”