De nieuwe initiatieven die de dagbladsector in Nederland dit jaar heeft genomen, blijken succesvol te zijn. Vooruitlopend op de definitieve gegevens kan nu al worden vastgesteld dat nieuwe advertentie-producten, nieuwe soorten abonnementen, ontwikkeling van digitale producten, regiokaternen, nieuwe formaten, dagelijkse sportkranten en zondagkranten positieve resultaten opleveren, zo blijkt uit een inventarisatie van Cebuco, de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen.
De waardering voor krantenadvertenties neemt toe, de gemiddelde leestijd blijft al meer dan tien jaar constant en het aantal adverteerders van nationale merken en diensten groeit.
In het voorjaar van 2004 lanceerden De Twentsche Courant Tubantia en De Telegraaf een zondag-krant. Terwijl De Telegraaf het gangbare broadsheetformaat handhaafde, kwam Tubantia met een tweede primeur: de zondagkrant verscheen in tabloidformaat. Zes weken na de introductie haalde de Twentse zondagkrant een startoplage van 50.000 exemplaren en besloot de directie dat de zondag-krant definitief blijft verschijnen.
Bron: Persbericht Cebuco, 2 september 2004
Zie ook het bericht in De Financiele Telegraaf van 2 september 2004.