Het is niet de gewoonte om enkelvoudige kijkcijfers te presenteren op Mediaonderzoek.nl, maar voor de dartsfinale van gisteravond maak ik een uitzondering. De puur Nederlandse eindstrijd trok op SBS 6 maar liefst 3,5 miljoen mensen en behaalde een zenderaandeel van 43%. De gemiddelde kijkdichtheid was volgens SKO 22,9%. Een jaar geleden was de finale goed voor 2,3 miljoen kijkers en een zenderaandeel van 32%. Die uitzending eindigde in de top 100 (inclusief sport) op de 59e plaats. De 2006-finale zou in 2005 goed geweest zijn voor een top 10 notering. Dat gaat dit jaar niet lukken gezien het WK Voetbal.
Bovenstaande kijkcijfers zijn gebaseerd op de doelgroep 6+. Het aantal kijkers is gebaseerd op de kijkdichtheid. In werkelijkheid zal het aantal kijkers hoger liggen (netto bereik), omdat er ook veel mensen zijn die maar een deel van de finale hebben gezien.
Zoals verwacht is het aantal mensen dat gekeken heeft hoger dan de officiele 3,5 miljoen. Het persbericht van SBS geeft aan dat er 5 miljoen hebben gekeken. De 3,5 miljoen is een rekenkundig aantal waarbij de kijkdichtheid is vermenigvuldigd met 1% van de totale populatie, oftewel 22,9 x 150.000. De 5 miljoen is het aantal mensen dat minimaal een minuut heeft gezien.
Het persbericht van SBS luidt:
Meer dan vijf miljoen mensen zaten gisteravond tijdens de finale van Lakeside 2006 aan de buis gekluisterd. Op het hoogtepunt zagen 5.034.000 mensen hoe Jelle Klaasen viervoudig winnaar en titelverdediger Raymond van Barneveld met 7-5 versloeg. 55,3 % van de kijkers had de televisie op dat moment op SBS 6 gezet.
Lakeside 2006 is het best bekeken dartstoernooi ooit met als gevolg dat week 2 van 2006 de best bekeken week is in de geschiedenis van SBS 6. Van maandag 9 tot en met zondag 15 januari behaalde SBS 6 in de doelgroep 20-49 jaar een gemiddeld marktaandeel van 22,8 %. Hiermee was de zender vorige week met afstand de best bekeken zender van Nederland.
Met recht kan gezegd worden dat darts in Nederland een razend populaire sport is. De SBS 6-uitzending van gisteravond liet het eredivisievoetbal op Talpa en het EK Allround schaatsen op Nederland 2 ruimschoots achter zich.
Naar de finale zelf (van 18.45 tot 21.10 uur) keken gemiddeld 3.911.000 mensen. In de voor adverteerders belangrijke doelgroep 20-49 jaar behaalde SBS 6 daarmee een marktaandeel van 54,4 %.
De buitengewoon goed bekeken finale zorgde ervoor dat SBS 6 de avond afsloot met een marktaandeel van 38,4 %. Ook de vierde aflevering van het historische spektakelstuk Rome scoorde wederom uitstekend. De serie zorgde in de doelgroep 20-49 jaar voor een marktaandeel van 23 %.