Het blijft toch een lastige materie die oplagecijfers van de dagbladen. Gisteren gaf Wegener in een persbericht aan dat de oplage van AD inmiddels op 555.000 staat. Bij de start van de krant in september zou dat 585.000 zijn. De nieuwe cijfers van HOI die Cebuco vandaag publiceert geeft aan dat de oplage op 582.950 zou staan in het derde kwartaal van 2005. Maar als ik de oplages van de ‘oude’ losse titels optel kom ik niet verder dan 569.000. Een jaar geleden stonden de oplages van de afzonderlijke titels nog op 640.000. De daling van 11% is ver beneden het niveau van alle betaalde dagbladen. Die daalden met 4% in het derde kwartaal van 2005 ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2004 (zie onderstaande tabel).
Oplagecijfers dagbladen 2004/2005 (Q3)
Bron: Cebuco
De totale oplage van de betaalde dagbladen is inmiddels gedaald tot 3,8 miljoen. Een jaar geleden was dat nog 4 miljoen. De gratis dagbladen doen intussen goede zaken. Hun oplage steeg met 14% naar 675.000. Sp!ts en Metro zijn na De Telegraaf en AD de derde en vierde krant van Nederland.
PCM heeft aangegeven dat de oplage van de dagbladen weliswaar blijft dalen, maar dat het aantal betalende klanten van het concern met 3% is gestegen. De flexiblisering van de abonnementen is een belangrijke verklaring voor die stijging.