Op Marketing Online een kort stukje met als titel ‘Alle wegen leiden naar internet’. Hierin de constatering dat internet sneller groeit dan tv en radio ooit gedaan hebben. De online reclamebestedingen stijgen eveneens, maar blijven achter bij het bereik van internet. De reden en oplossingen hiervan zijn op een rijtje gezet.
“Op de eerste plaats is het niet ongebruikelijk dat het bereik van een medium veel sneller stijgt dan de mediabestedingen van adverteerders. Bij tv heeft het ook jaren geduurd voordat het radio had ingehaald.
Een van de redenen is de financiële planningscyclus van adverteerders. Die werken over het algemeen met een jaarplanning, waardoor niet snel op de trend kan worden ingespeeld. Ook heeft het te maken met de belangen van de gevestigde media. Die vrezen (terecht) kannibalisatie, en zullen er alles aan doen om te voorkomen dat reclamegeld naar internet gaat, ten koste van hen.
Verder adviseren bureaus vaak nog heel traditioneel vooral tv, print en outdoor. Ofwel omdat het niet in hun belang is anders te adviseren, ofwel omdat ze de kracht van online simpelweg niet begrijpen.
De interactieve wereld kan de vooruitgang een handje helpen door te zorgen voor eenvoudiger meting van bereik en frequentie. Verder moeten zij de taal van de cliënt spreken, die vaak nog niet is ingewijd in het jargon. En de markt opvoeden.”
(bron: Marketing Online)
Dat laatste spreekt me natuurlijk zeer aan. Eenvoudig meten en spreken in termen van bereik en frequentie. De offline wereld is al jaren begaan met deze termen en goochelt blindelings met GRP’s. In de online wereld wordt de GRP nog met argusogen bekeken. Ik weet zeker dat daar in 2006 verandering in komt. De samenwerking tussen STIR en NOM zal daar absoluut bij helpen.