Volgens het rapport TV in Beeld dat door Het Media Instituut deze week is gepubliceerd, neemt de groei van het aantal reclameseconden op televisie af. In 2004 was de toename 5% ten opzichte van het jaar daarvoor. De netto mediabestedingen namen in 2004 toe met 1,4%. In totaal waren er 30,2 miljoen seconden aan reclame te zien, verdeeld over 13 nationale zenders. De toename van ‘slechts 5%’ is minder dan in voorgaande jaren, waarin percentages van 20% voorkwamen. Overigens is het aantal van 30,2 miljoen reclameseconden nog altijd goed voor bijna een heel jaar reclame op televisie. Het staat namelijk gelijk aan 350 etmalen (reken maar na).
De televisiebestedingen staan volgens BVA in 2005 onder druk en zullen naar verwachting niet of nauwelijks boven het niveau van 2004 uitkomen. De druk komt vooral door de lage prijzen en volle blokken, aldus de BVA. Het één hangt uiteraard samen met het ander, lijkt me.
Door pakketinkoop en aanhoudende concurrentie op basis van kosten per GRP lukt het de TV-zenders maar niet om de opbrengsten per kijker omhoog te krijgen. We spraken hier al eerder over op deze site. Het blijft een vreemd economisch verschijnsel dat in een markt met meer vraag dan aanbod de prijzen blijven dalen. Ook de komst van Talpa heeft het tij niet kunnen keren.
‘k Ben nu al benieuwd naar de cijfers van 2005. Voorspelling: meer reclamezendtijd met een lagere opbrengst per seconde en kijker . . .