In opdracht van IAB Nederland heeft INTERVIEWӢNSS de mediaconsumptie en tijdsbestedingen van consumenten in Nederland onderzocht. In het telefonische onderzoek onder 2.300 consumenten werd de tijdsbesteding aan vijf mediumtypen onder verschillende leeftijdsgroepen consumenten op identieke wijze gemeten.
20% van alle tijd die men dagelijks aan media consumeert gaat naar internet. Hiermee neemt internet de derde plaats in, na de tijdsbesteding aan radio (34%) en televisie (32%). Dagbladen en tijdschriften komen op de vierde en vijfde plaats met een aandeel van resp. 9% en 5%.
Onder jongeren (15-24 jaar) staat internet op de eerste plaats; zij consumeren 42% van hun mediatijd online en laten daarmee TV en radio achter zich met resp. 27% en 24%. Printmedia scoren onder jongeren het laagst; 4% van de mediatijd gaan naar dagbladen en 3% naar tijdschriften.
Webpagina‘s bezoeken en e-mailen vormen nog steeds de voornaamste online activiteiten. Chatten of MSN‘en is populairder geworden. In 2004 was de penetratie 29% van alle internetters; in 2005 is dit gestegen tot 40%. Ook muziek downloaden en online bankieren is ten opzichte van 2004 aanzienlijk gestegen. Het veel besproken Podcasting wordt door 6% wel eens uitgevoerd.
Bijna tweederde van de ondervraagden is het eens met de stelling “˜internet is voor mij het medium van de toekomst‘. Uit de uitkomsten blijkt een sterke correlatie tussen leeftijd en een positieve houding ten opzichte van digitale media; hoe jonger hoe positiever. Ook mannen zijn positiever gesteld over digitale media dan vrouwen.
IAB voorzitter Igor Beuker licht toe:”In de mediamix van de consument neemt internet 25% voor haar rekening. Nederlandse merken beantwoorden dit mediagedrag met 3% internet in hun mediamix. Deze discrepantie is werkelijk schrikbarend, want de basis van marketing is het analyseren van veranderend consumentengedrag en daar dan ook daadwerkelijk op inspelen. Marketeers zullen in 2006 hun mediamix veel beter moeten gaan afstemmen op het mediagedrag van hun doelgroep”.
Informatie over het rapport
Naast de genoemde punten komen in het rapport onder andere de ontwikkeling van internettoegang en -gebruik, penetratie digitale apparatuur, attitude digitale media, mediaconsumptie per dag en de overlap in tijdsbesteding aan media aan de orde. Het rapport is verkrijgbaar via IAB Nederland of via INTERVIEWӢNSS.
Voor meer informatie zie www.iab.nl of www.interview-nss.com
NB: in het persbericht van IAB staat dat een kwart van de mediatijd naar online gaat, maar dat percentage is gebaseerd op de totale online populatie. Voor totaal 15+ (de onderzoekspopulatie in dit onderzoek) geldt een aandeel van 20%. Hiermee is het totaal van de aandelen weer 100% in plaats van 105%. De aandelen voor de twee doelgroepen (15+ en 15+ online) zijn als volgt:
Bron: IAB Nederland
Zie ook dit artikel op IAB.nl