De inkomsten van de Publieke Omroep gaan dalen en één van de oorzaken is de komst van Talpa. Ook wordt het economisch klimaat genoemd als remmende factor op de geldstromen in TV-land. Dat laatste betwijfel ik. Vorige week bewees Adformatie nog dat de reclamemarkt stap-voor-stap aan het herstellen is en ook de economische vooruitzichten laten zien dat het dieptepunt inmiddels gepasseerd is. Vooralsnog lijkt het er op dat Talpa de grote boosdoener is. Althans als we de cijfers van oktober 2004 en oktober 2005 vergelijken.
Voor de vergelijking van de kijkcijfers heb ik de doelgroep 20-49 verdeeld in mannen en vrouwen. De onderstaande cijfers hebben betrekking op het tijdvak 18-24 uur en zijn afkomstig uit de maandperformance van IP. Allereerst de cijfers van oktober 2004:
Een jaar geleden was de Publieke Omroep nog “˜marktleider‘ in de doelgroep Mannen 20-49 met een aandeel van 30%. Nederland 2 was de grootste met een gemiddelde kijkdichtheid van 5% en een aandeel van 15%. Bij de vrouwen 20-49 was RTL 4 onbetwist marktleider met een aandeel van 20%. De vrouwen keken langer naar TV dan mannen. De gemiddelde kijktijd in het tijdvak 18-24 uur bedroeg respectievelijk 130,2 en 120,2 minuten.
Een jaar later zien de cijfers er als volgt uit:
Het aandeel van de Publieke Omroep bij de mannen is met 6% gedaald naar 24%. De grootste daling zien we bij Nederland 2 (-3%). Is ook niet zo gek gezien het voetbal. Nederland 3 levert 2% in. Bij de vrouwen zijn de verschillen kleiner en blijft Nederland 1 zelfs onveranderd. RTL levert het meeste in bij de vrouwen. Opvallend is wel de stijging van het aandeel bij RTL 5, maar de overige twee Luxemburgse zenders moeten -2% en -5% toestaan. In totaal komt het verlies op -4%. SBS loopt de minste averij op.
De verschillen in kijkdichtheden en zenderaandelen staan in de volgende tabel, waarin mutaties van meer dan 2% rood gemaakt zijn:
Bij de mannen valt op dat de kijktijd is toegenomen en dat zij nu langer naar TV kijken dan vrouwen. De gemiddelde kijktijd van de mannen is nu 129,6 minuten en bij de vrouwen 128,5 minuten. RTL 5, Veronica en Talpa zijn de drie zenders die hun aandeel vergroot hebben bij zowel de mannen als de vrouwen. De nieuwe profilering van RTL 5 heeft nog het meeste succes.
Het beoogde aandeel van 10% is bij de mannen inmiddels gerealiseerd door Talpa. En als de kijkcijfers van november zich op het huidige niveau blijven ontwikkelen staan de vrouwen binnenkort ook op minimaal 10%.
Het antwoord van Den Haag is voorlopig inzetten op meer drama, meer nieuwe programma`s, nieuwe themakanalen en een scherper profiel van de kijkersgroepen. Daarbij komt ook een uitbreiding van de wettelijk toegestane hoeveelheid reclamezendtijd. Dat laatste zal weer een negatieve invloed hebben op de prijs, die toch al zo laag ligt.
Dit artikel heeft inmiddels ook anderen geinspireerd.