Het Commisariaat voor de Media pleit voor een grotere bewegingsvrijheid voor dagbladuitgevers. Zij moeten naast hun ‘papieren’ activiteiten ook de mogelijkheid krijgen radio- en/of televisie-activiteiten te ontplooien. Het Commissariaat pleit daarom voor versoepeling van de zogenoemde cross-ownership beperkingen voor dagbladen, zodat deze bedrijven zich kunnen ontwikkelen tot multimediaondernemingen en zo makkelijker kunnen overleven in een tijd dat mensen steeds minder (betaalde) kranten lezen.
Commissaris Inge Brakman (foto): “Versoepeling is nodig om uitgevers de mogelijkheid te bieden zich multimediaal verder te ontwikkelen en daarmee hun overlevingskansen te vergroten. Er is bovendien behoefte aan het opnieuw definiëren van het level playing field in Nederland. Vooral omdat RTL met een buitenlandse licentie zich op de Nederlandse markt richt, ontstaan er ongelijke kansen voor bedrijven op deze mediamarkt. Er zijn wel beperkende regels in Nederland, maar er zijn geen algemene Europese regels.”
In het rapport beschrijft het Commissariaat voor de Media de platformmarkten geschreven pers, televisie en radio. Dit jaar wordt extra aandacht besteed aan internet en de regionale markten. In overeenstemming met het rapport van de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid wordt een accent gelegd op de contentmarkt voor nieuws.
Uit het rapport blijkt dat Nederlanders vooral van nieuws op de hoogte blijven via de radio, op de voet gevolgd door televisiejournaals. Opvallend is dat de nieuwsprogramma‘s van de Publieke Omroep daarin een sterke positie innemen. Echter, doordat nieuwsconsumenten tussen de 13 en 29 jaar steeds minder de Publieke Omroep als nieuwsbron kiezen, komt deze positie onder druk te staan.
Het rapport vormt een aanzet tot het analyseren van de pluriformiteit op de landelijke nieuwsmarkt over alle mediaplatformen heen. De achterliggende gedachte is dat uitgevers en omroepen zich hoe langer hoe meer op multimediale wijze ontplooien en dat voor de overheid een taak is weggelegd de pluriformiteit van het nieuwsaanbod te waarborgen.
Naast versoepeling van de Nederlandse wetgeving dient parallel daaraan de discussie over de harmonisering van Europese mediawetgeving gestimuleerd te worden. Met nadruk zal moeten worden gewerkt aan het creëren van gelijke kansen voor alle partijen die zich met nieuws en informatie op de Nederlandse nieuwsmarkt richten.
Interessante ontwikkelingen. Mogen TV-partijen nu ook kranten gaan maken en RTV-gidsen? Gelijke kansen en zo . . .
Kranten, radionieuws, televisienieuws, internetnieuws: alle deze partijen evolueren richting personal news brands: merken die ons individueel precies op de hoogte houden van wat er gebeurt. Vertellen geen dingen dubbel. Breken als het moet overal doorheen. Weten wanneer ‘nieuws’ voor de indivuele consument ‘nieuw’ is. En toont dat met video, audio en tekst. En die merken kunnen overigens prima uit het buitenland komen. Het is een internationale markt.
Alle ontwikkelingen van vandaag wijzen in deze richting. Alle belemmerende regelgeving zou acuut afgeschaft moeten worden om de huidige marktpartijen geen oneerlijke achterstand op te laten lopen en nieuwe (buitenlandse) partijen hier een slag te laten slaan.
en zo is het. ‘k krijg steeds meer het idee dat de wetgeving behoorlijk achter de feiten aan loopt. de ontwikkelingen gaan zo snel dat zelfs wanneer een nieuwe wet tot stand komt hij al verouderd is bij het in werking treden.
De regelgeving van de overheid is gemaakt om schaarste te reguleren. Nu schaarste verdwijnt, kan die regulering ook maar beter verdwijnen, die houdt ontwikkelingen alleen maar tegen. Zie ook deze discussie over digitale radio:
http://pieterjanssen.web-log.nl/log/3944142