Op de weblog TV-formats staan de uitkomsten van een onderzoek naar de invloed van de PVR op reclameherkenning. Voor het onderzoek werden 700 ‘Sky huishoudens’ zonder PVR en 700 met PVR (Sky+) geselecteerd. Vervolgens zijn in deze twee groepen 58 reclamecampagnes en 18 sponsorships in verschillende categorieen onderzocht op het verschil in reclame-effecten.
Het blijkt dat PVR huishoudens 30% minder reclame zien en dat de reclamebekendheid in deze huishoudens 17% lager is in vergelijking met huishoudens zonder PVR. Starcom spreekt in dit kader van een verval, maar dit verval is niet rechtvenredig met het kleiner aantal commercials dat in een PVR-huishouden wordt bekeken.
Nog meer uitkomsten:
Sponsorships blijken effectiever en laten bij PVR gebruikers slechts een 4% lagere reclame-bekendheid zien. Blijkbaar is een billboard een sein om te stoppen met fastforwarden omdat het programma dan begint.
Lange spots zijn geen remedie tegen fastforwarden. Er is geen hogere recall zichtbaar bij lange spots in de onderzochte campagnes.
Drama en film zijn de meest opgenomen genres. Als campagnes meer vertegenwoordigd zijn in deze genres (vergeleken met live programmering) heeft dat geen slechter effect op de reclamebekendheid dan bij campagnes die meer in live programmering zitten.
Bron: Starcom Nederland