Meer dan negentig procent van de Nederlandse kabelabonnees vind het belangrijk dat het publiek invloed kan uitoefenen op het zenderaanbod. Dat die publieke invloed bestaat in de vorm van zogenaamde Programmaraden, is bij meer dan de helft van de abonnees bekend. Dat blijkt uit een onderzoek dat TNS NIPO uitvoerde in opdracht van het landelijk steunpunt voor Programmaraden, Kabelraden.nl.
“De uitkomsten van dit onderzoek tonen het bestaansrecht van de Programmaraden onomstotelijk aan, terwijl kabelmaatschappijen en andere criticasters daar nog wel eens aan twijfelen”, zegt Marieke van Tuin, directeur van Kabelraden.nl. “Waar het wel aan schort is de bekendheid bij het publiek. Dat daar aan gewerkt moet worden is duidelijk.”
Tevredenheid over omvang aanbod
Het onderzoek geeft ook een beeld van de wensen die kabelabonnees hebben. Zo blijkt dat een ruime meerderheid (68%) het aanbod in omvang meer dan voldoende vindt. Indien uitbreiding plaats zou vinden, worden de zenders Animal Planet (10%) en RTL+ (9%) het meest genoemd. Indien het aanbod verkleind zou worden, ziet men RTL4, SBS6, Yorin, RTL 5, Net 5, Discovery, Veronica en National Neographic het liefst behouden. TV5 en TRT zouden het makkelijkst gemist kunnen worden. Opvallend is dat de helft van de respondenten een Engelse zender belangrijk vindt. Voor een Duitstalige zender is die aanhang met 36 procent een stuk kleiner. Daarbij valt op dat de behoefte aan een Duitstalige zender in Groningen en Limburg veel groter is (respectievelijk 61 en 54%).
Belangstelling voor buitenlandse radiozenders beperkt
Ruim driekwart van de respondenten luistert nooit naar buitenlandse radiozenders. Degenen die wel luisteren, doen dat naar Duitstalige en Engelstalige stations en vooral voor de muziek. Naar de Belgische stations wordt door minder dan 50 procent van de respondenten geluisterd. Doorgifte van twee Belgische radiostations is wettelijk verplicht. Van alle radiostations die ontvangen worden, is Noordzee FM de meest bekende, op de voet gevolgd door Sky Radio, Radio 1, Radio 2, 3 FM en Radio Veronica.
Het gehele onderzoek is te downloaden op www.kabelraden.nl.