Op 21 september vindt het congres Vrouw en internet plaats. Tijdens het congres zal een onderzoek gepresenteerd worden waaruit zou blijken dat vrouwen positiever op online reclame reageren dan mannen. E.e.a zou bewezen zijn aan de hand van een case met Glorix toiletdoekjes. . . .
Ik geloof best in de emancipatie e.d., maar niet in een emancipatie waarbij mannen onder elkaar Glorix toiletdoekjes gaan aanbevelen.
Enkele uitkomsten:
Vrouwen sturen twee keer zo vaak een bericht door dan mannen
De vrouwelijke respondenten waren sneller bereid informatie door te sturen waarvan zij denken dat anderen die interessant of leuk vinden. In de campagne van Glorix konden de respondenten anderen bijvoorbeeld laten weten dat ook zij een proefpakket hygiënische doekjes konden aanvragen.
Vrouwen vragen eerder een proefpakket aan dan mannen.
Vrouwen vragen sneller een proefpakket aan dan mannen, terwijl mannen eerder ingaan op acties met kortingsbonnen en geld terug-acties. Dit werd ook bevestigd in de proefpakket-aanvragen van de Glorix hygiënische doekjes: 27% van de vrouwen en 16% van de mannen heeft uiteindelijk een proefpakket aangevraagd.
Vrouwen kopen eerder een product waarvan ze een proefpakket hebben ontvangen dan mannen.
Van de vrouwen gaf 73% aan na het ontvangen van een proefpakket wel eens het product gekocht te hebben. Bij de mannen lag dit lager: 61% heeft dit wel eens gedaan.
Van de Glorix-campagne in het bijzonder zijn enkele conclusies:
– Vrouwen zijn sterker beïnvloed op het gebied van aankoopintentie.
– Een groter aantal vrouwen (32%) achtte na het bekijken van de Glorix advertentie de kans groot dat zij de Glorix hygiënische doekjes zouden gaan kopen. Van de mannen was dit 26%.
– Vrouwen beoordeelden de online campagne positiever dan mannen.
– Vrouwen vonden de online advertentie van Glorix beter dan mannen. Meer dan de helft van de vrouwen beoordeelde de uiting als “˜goed‘ tot “˜zeer goed‘, bij de mannen was dit iets minder dan de helft.
Allemaal heel logische en voorspelbare uitkomsten, maar zullen we de conclusies laten gelden voor deze case en niet voor online advertising in het algemeen?
Peter
Eens dat het zeker niet generiek gezegd kan worden, neem aan dat het hele artikel dit ook duidelijk aangeeft.
Volgende week zal dit ook verder toegelicht worden. Zie verder mijn commentaar al op marketingfacts.
http://www.mediafact.nl/comments.php?id=9773_0_1_0_C
Nog 1 kleine nuancering erbij de vraag tijdens onderzoek was :
Stuurt u vrienden of familie wel eens een berichtje over proefpakketten die volgens u interessant voor ze kunnen zijn? Zo ja, hoe vaak komt dat ongeveer per jaar voor? .
Dit ging dus niet puur over glorix.
Alex
Oké, dat verduidelijkt e.e.a. iets . . . .