NRp Dagbladen is onder de naam “NRp Resultaatmeter” met eigen effectonderzoek van start gegaan. Het door Intomart GfK uitgevoerde onderzoek moet de resultaten van adverteren in regionale dagbladen zichtbaar maken. De nieuwe onderzoekstool speelt in op de vraag om accountability en zal de koppeling tussen prijs en prestatie mogelijk maken. Verder wil de NRp met de leereffecten uit het onderzoek adverteerders kunnen adviseren over het effectief inzetten van regionale dagbladen.
Voor het onderzoek is NRp Dagbladen een samenwerkingsverband aangegaan met Intomart GfK. Het doel is om jaarlijks bij 150 advertenties een nul- en éénmeting uit te voeren. Het online onderzoek zal ondermeer de reclamebekendheid, -vertrouwdheid en koopintentie in kaart brengen. Met een steekproef van 300 respondenten is het onderzoek representatief voor regionale dagbladen.
Hoewel de organisatie het belang van branchebreed onderzoek onderschrijft, is NRp Dagbladen de eerste dagbladenpartij die effectonderzoek structureel inzet. “Onze organisatie wil nú de discussie over het rendement van dagbladen aangaan en niet langer afwachten” aldus directeur Gerda Bastet. “Bovendien zijn wij ook na de komst van het nieuwe AD met ruim 5 miljoen bereik nog steeds feitelijk marktleider en hebben wij dus de taak om het gehele mediumtype dagbladen te promoten.”
Om draagvlak te creëren is er een Raad van Advies in het leven geroepen met vertegenwoordigers uit de “mediadriehoek”. Namens de adverteerders is Frank de Jonge van Unilever toegetreden, terwijl Kobalt vertegenwoordigd wordt door Ron van Schaik. Ook kan de NRp Resultaatmeter een beroep doen op Bart Soels, Research Director van OMD Nederland. André Batenburg directeur bij reclamebureau ARVH vertegenwoordigt de creatieve discipline.
De NRp Resultaatmeter waakt ervoor om als “stand alone”-onderzoek in de bureaulade te verdwijnen. De resultaten komen online beschikbaar en tonen het effect van regionale dagbladen binnen de mediamix. Gerda Bastet: “iedere plaatsing vormt een individuele case met een schat aan informatie. Daarnaast worden al die cases opgeteld zodat wij steeds meer te weten komen over het effect van onze dagbladen. Zo snijdt het mes dus aan twee kanten.”
Uit de eerste ervaringen blijkt dat de online tool goed werkt en dat de respons met 56% hoog genoemd mag worden. Bastet: “die respons wijst op de grote betrokkenheid van onze lezers, maar laat ik niet op de uitkomsten vooruit lopen, want op dit moment zijn wij nog druk bezig met de eerste analyses.” De resultaten van de eerste 80 cases komen dit najaar nog voor de branche beschikbaar.