Vandaag stuurde SPOT een eerste rapportage waarin het aantal tweets per programma is geregistreerd. SPOT doet dat in samenwerking met Remotely.tv, een bedrijf dat software heeft ontwikkeld waarmee het tweets live koppelt aan live-uitzendingen op TV. SPOT wil met de nieuwe rapportage de relatie tussen TV en social media meer inzichtelijk maken. In maart zijn in totaal 1.761.450 TV-gerelateerde tweets verstuurd. De finale van Wie is de mol? was het meest betwitterde programma met 51.264 tweets. De top 10 ziet er als volgt uit:
De voetballiefhebber kwam in maart ruim aan bod met WK kwalificatiewedstrijden en Champions League wedstrijden. Dat is duidelijk terug te zien in de top 10 van maart met vijf wedstrijden in de top 10. Uit de SPOT Social TV Ratings blijkt verder dat RTL4 de zender is die de meeste tweets genereert. Nederland 1 staat op een tweede plek dankzij hits als de finale van Wie is de mol? en The Passion. Op dinsdag 5 maart zijn de meeste TV-gerelateerde tweets verstuurd, 106.736.
Helaas heb ik geen toegang tot de kijkcijfers, maar het zou aardig zijn om de aantallen tweets te combineren met de kijkdichtheid. De verhouding tussen het aantal kijkers en aantal tweets is minstens zo interesssant.
Mooie stap van SPOT om hier mee te komen. Uiteraard ook een pluim richting Remotely.tv. Ik mocht al een keer op de koffie bij Marc van de Crommert en hij liet me een paar maanden geleden het systeem zien, waarmee tweets aan programma’s worden gekoppeld. Zeer vernuftig bedacht! Check deze video waarin Marc uitlegt hoe het werkt.
Afbeelding via Twittermania
Het is niet de eerste rapportage, maar de tweede… SPOT publiceert maandelijkse Twitterranglijst voor tv
Scherp Bert. Dank je!
Is er ook bekend waardoor op 5 maart de meest gerelateerde tweets werden verzonden? Echt bizar dat het zoveel wordt getwittert over voetbal terwijl ik dacht dan mannen nooit zoveel gebruik maakte van Twitter. Grove denkfout dus.