Gebruikers van mobiel internet zijn de hele dag én nacht online, zo blijkt uit een online onderzoek van de Persgroep Advertising (n=15.000). Bijna 90% van de ondervraagden raadpleegt één of meerdere keren per dag internet met hun smartphone. De grootste piek ligt tussen 18.00 en 21.00 uur. In dat tijdvak zijn 3 van de 4 mensen surfen met hun smartphone op het web te vinden. Mobiel internetten is populair onder alle leeftijdscategorieën, maar blijkt het meest populair onder 18-34 jarigen. Bovendien zijn zij vooral op zoek naar het laatste nieuws als zij mobiel online zijn. Het doen van aankopen via de smartphone wordt het meest gedaan door mensen boven 35 jaar. Surfen op mobiel internet is in de Randstad populairder dan daarbuiten en vooral mannen zijn grootgebruikers.
Mobiel internet is belangrijk voor het volgen van het laatste nieuws. Twee van de drie ondervraagden heeft 1 tot 3 nieuwsapps op de smartphone. 97% van de respondenten gebruikt hun smartphone voor nieuwsupdates. De respondenten gebruiken mobiel internet ook veel voor sociale media (63%), navigatie (56%), internetbankieren (52%) en het opzoeken van culturele informatie (44%). Hierin verschillen mannen en vrouwen maar op een paar punten van elkaar. Vrouwen gebruiken social media intensiever en zoeken vaker de weg met hun mobiel. Mannen bekijken meer video’s en luisteren meer radio. Ter illustratie leverde de Persgroep onderstaande grafiek mee:
Over het onderzoek
De beschreven resultaten zijn afkomstig uit het Mobile onderzoek van de Persgroep Advertising. Het onderzoek is online uitgevoerd in het laatste kwartaal van 2012 onder 14.664 bezoekers van AD.nl, volkskrant.nl, trouw.nl en parool.nl.
Hi Peter, ik had wel een iets kritischer blik van je verwacht! Als je bezoekers van een nieuwssite vraagt of ze mee doen aan een onderzoek. En dat je ze dan vraagt of ze wel eens nieuwssites bezoeken….. wat zou er dan uitkomen? ;-(
Hai Bas, zie mijn comment op FB. Ik begrijp je commentaar. Eens dat het onderzoek beter kan qua opzet etc., maar vond het gewoon een sympathieke survey. Kan best zijn dat er budgetwise voor deze opzet is gekozen. ’t Is crisis hè!