De Stichting KijkOnderzoek (SKO) heeft eind vorige week de 2012-editie van ‘TV in Nederland‘ vrijgegeven. Een rapport vol facts and figures over de TV-markt in Nederland. Al eerder dit jaar verscheen het ‘TV Jaarrapport‘, maar daarin staat alleen een opsomming van de kijkdichtheden en best bekeken programma’s van het afgelopen jaar. TV in Nederland rept bijvoorbeeld over de opmars van digitale televisie en het gebruik van de harde schijf. SKO becijferde dat inmiddels 76% van de Nederlandse huishoudens over digitale televisie beschikt en dat 37% aan één of meerdere toestellen een harde schijf heeft aangesloten. De cijfers zijn afkomstig uit de Media Standaard Survey 2012 (MSS) die door TNS-NIPO wordt uitgevoerd. Dat gebeurt in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiksonderzoeken: SKO, NLO, JIC STIR en NOM. In 2012 werden er 6.190 huishoudens en 5.268 personen van 13 jaar of ouder in Nederland ondervraagd.
Het percentage huishoudens met een televisie met directe internet toegang stijgt van 7% naar 11%. Dit is een significante stijging volgens SKO. Bas de Vos (directeur SKO) zegt hierover: ‘De digitaliseringvan televisie loopt inmiddels gelijk met de wijze van kijken. Nog slechts een kwart van de kijktijd gebeurt naar analoog beeld. Driekwart van de kijktijd is naar een digitaal signaal op de televisie. Het uitgesteld kijken naar televisie groeit in 2012 met ongeveer 10% gelijk mee met de groeiende penetratie van harddiskrecorders.’
Uitgesteld kijken hoeft overigens niet in combinatie met een harde schijf. Met connected TV heb je via allerlei apps toegang tot programma’s en als je in het bezit bent van Apple TV geldt hetzelfde. Ook de kabelaars rusten hun settopboxes steeds meer uit met connected TV-achtige applicaties zoals Horizon van UPC.