Deze week is het aloude DMS omgedoopt tot een heus Kenniscentrum. Het bereiksonderzoek voor zakelijke beslissers trok een nieuwe directeur aan en kwam naar buiten met een nieuwe opzet van het onderzoek. Werd er voorheen naar de printtitel of de website gekeken, nu is het merkbereik de insteek. Swantje Brennicke, de verse directeur van DMS, presenteerde deze week vol trots het nieuwe DMS aan een selecte groep zakelijke beslissers. En hoe zien die beslissers er dan uit? Ze zijn jong, mannelijk, welstandig, kijken weinig TV, zitten veel online en hebben vrijwel altijd een smartphone binnen handbereik. Waarschijnlijk bent u wel bekend met dit soort types. Er zijn er 751.000 van, dus grote kans dat u er wel eens één tegen het lijf bent gelopen. Ze zijn verspreid over 671.000 vestigingen.
In de nieuwe opzet wordt nadrukkelijk onderscheid gemaakt tussen ZZP-ers, MKB en de groot zakelijke markt (GZM). Bij die onderverdeling blijken grote verschillen tussen het papier lezen en online lezen. Binnen MKB zijn de groepen weinig, gemiddeld en veel papier lezen redelijk gelijk verdeeld en correleert het online lezen nauwelijks. Binnen GZM is een hoger mate van papier lezen en daarbinnen wordt ook veel online gelezen. Dat zijn dus de echte informatieslurpers. De ZZP-er daarentegen zit veel minder met zijn neus in het papier, maar struint wel het net af op zoek naar informatie. Dat herken ik wel als ZZP-er . . .
In totaal interviewde GfK 3.134 beslissers in het nieuwe onderzoek. Het waren beslissers in bedrijven en semi-overheid verdeeld over verschillende grootteklassen. Het veldwerk is in twee golven uitgevoerd. Eén in het voorjaar en één in het najaar.