Analyse op basis van de RRO-database van PCM Dagbladen. De 827 advertenties uit de database zijn eerst in zes grootteklassen met steeds ruim 135 advertenties ingedeeld. Grotere advertenties hebben dan een positief effect op de likeability van de uiting (het scheelt ruim een vol punt). Bij passendheid (% past deze in de krant) zeggen de cijfers dat alle advertenties ““ op welke plaats of in welk formaat dan ook hoog scoren. Grotere advertenties worden ook beter bekeken, gelezen en scoren op alle realisaties hoger.
Zonder meer kunnen we stellen dat “˜Big is Beautiful‘ en “˜Size does matter‘. Een verdubbeling van de advertentiegrootte van 2871 mm naar 5524 levert 60% extra spontane reclameherinnering tegen 110% extra kosten. Niet helemaal een positieve balans, ook bij spontane reclameherinnering geldt dus de wet van de afnemende meeropbrengsten! De wat kleinere advertentieformaten doen hun werk relatief efficiënt, al is gemiddeld zo‘n 2% À 3% spontane reclameherinnering niet veel. Wat wellicht dan ook een punt van overweging is, is dat een effectief reclamebereik van 7,5% (spontane reclameherinnering) kan prevaleren over efficiency, zeker als de adverteerder heel wat wil vertellen. Tel daarbij op dat een grotere advertentie een hogere likeability kent en de balans wordt iets positiever voor de wat grotere formaten. Zeker als we kijken naar de keuze tussen een kwart, een halve of een hele pagina (de laatste 3 categorieën), dan is 1/1e toch wel te overwegen.
Klik hier voor de cijfers per groottecategorie: http://www.cebuco.nl/website/artikelen.asp?menuid=53&aid=62