De totaal verspreide oplage in binnen- en buitenland telt in het eerste kwartaal van 2005 3.913.520 exemplaren. Hiermee dalen de dagbladen tot onder de grens van 4 miljoen exemplaren. Dit blijkt uit de nieuwste kwartaalcijfers van HOI, Instituut voor Media Auditing. De cijfers zijn vandaag bekend gemaakt door Cebuco.
In vergelijking met het eerste kwartaal van 2004 is de oplage gedaald met 3,1%. De oplage van de landelijke dagbladen is nu 1.806.157 exemplaren (een daling van 41.930 exemplaren). De regionale dagbladen hebben een gezamenlijke oplage van 2.107.363 exemplaren (een daling van 91.228 exemplaren). De procentuele daling van de landelijke titels bedraagt 2,3%, die van de regionale 3,8%.
De abonnementen vormen ruim 90% van de totaal verspreide oplage; de losse verkoop is goed voor ruim 7%. De overige verspreiding neemt 2% aandeel voor zijn rekening. Deze verhouding is de laatste jaren stabiel. Het aandeel van de deelabonnementen, zoals het weekendabonnement, is in een jaar tijd gestegen met ruim 16.000 exemplaren tot 35.486.
Trouw, Het Parool en Het Financieele Dagblad zijn in oplage gestegen. Het Nederlands Dagblad, Reformatorisch Dagblad en het Algemeen Dagblad bleven het eerste kwartaal vrijwel constant.
Ook de beide zondagsbladen, De Telegraaf op zondag en De Twentsche Courant Tubantia op zondag, blijken het goed te doen. In het eerste kwartaal halen beide een oplage van 758.000. Dit is t.o.v. het kwartaal ervoor een stijging van ruim 4%.
Reacties